Studentene på låtskriver og artist setter opp tre konserter i Kilden!

I løpet av våren setter 1, 2 og 3 klasse på «Låtskriver og Artist» studiet opp hver sin konsert i samarbeid med Kilden. De skal stå for all planlegging selv, og vi følger dem i denne spennende prosessen!

Spennende konserter settes opp av "Låtskriver og artist"-studentene i vår!

Faglærer Askil Holm ber studentene definere hvor de befinner seg i planleggingsfasen.

Ellevill barnekonsert: Lulus venner

1. klasse skal sette opp en barnekonsert, og på første planleggingsmøte er studentene samlet med faglærer Askil Holm for å legge en plan fram mot konserten.  50 billetter er allerede solgt, og det er en måned igjen til konserten finner sted. Studentene har dermed en travel og spennende periode foran seg! Frem mot konserten skal de blant annet ha workshop med den kjente artisten Geir Holmsen, som sammen med Maj-Britt Andersen har produsert flere sanger for barn.

-Hvor i prosessen er dere nå? Spør Askil mens han viser en slide som viser de ulike fasene i planleggingen. Studentene er enige om at de befinner seg mellom forprosjekt og innholdsproduksjon. De holder på å utvikle grafikken som skal brukes på Facebook og på flyers. Tittelen på konserten er Lulus venner, og viser fram grafikken som de har utarbeidet sammen. Den er rosa og lilla med en jente med lyst hår i flette. -Hvem er det vi henvender oss til? Askil ber studentene reflektere over spørsmålet, og etter noen diskusjoner kommer studentene fram til at det er foreldrene som kommer til å se annonse og kjøpe billetter, ikke barna. Dette er viktig å ha i bakhodet når grafikken utformes.

Videre må studentene reflektere over hvilke andre kanaler som skal tas i bruk for å markedsføre konserten. –Invitere barnehager hit på prøvespilling? Sende ut invitasjoner til barnehager? Trykke opp plakater? Forslagene er mange og gode. Det oppstår mange god diskusjoner og nye innspill som studentene må tenke over når de planlegger en konsert.

Førsteårsstudentene skal planlegge og gjennomføre en barnekonsert, og har her sitt første planleggingsmøte.

Urokråke og sangfugl

2.trinn skal avholde en litt annen type konsert, som går av stabelen om 6 uker. Tidspunktet blir dermed i vinterferien, og de mener det er mulighet for å selge mange billetter som en følge av dette. Sangene er fra 60-, 70- og 80-tallet, og studentene må derfor tenke på hvem målgruppen i dette tilfellet blir. Hvor kan de møte publikum? Etter litt brainstorming kommer de fram til at arrangementer som lørdagsuniversitetet er en fin arena, og at man kanskje burde dele ut flyers fremfor å satse på kun digital markedsføring.

Videre diskuterer de hvilke låter de skal spille, og de skal spille tre låter hver. Låter av Kate Bush, David Bowie og Johnny Cash nevnes, og alt tyder på at dette blir en innholdsrik og variert konsert. Hver student skal spille to coverlåter samt en egenskrevet. De får ulike innspill underveis: Kan de spille sammen på noen av låtene? Hvordan kan de variere forestillingen? Videre har de fått faglærer Bjørn Ole Rasch til å være konferansier på konserten, som skal introdusere hver låt. –Husk at han ikke skal fortelle hva låtene handler om, det er nettopp det publikum skal oppleve selv, blir det spilt inn.

Andreårsstudentene Lydia, August, Silje og Maren er ferdige med sin grafikk.

Spire vol. 2

Sisteårsstudentene Jørgen, Maja, Aslak og Nina er samlet til planleggingsmøte, og har hele 10 uker på seg på å planlegge sin konsert. Sistemann i gjengen, Espen er syk og dermed ikke til stede. Jørgen er utpekt som prosjektleder, og skal i møte med Kilden om en uke. Da er også deadline på tekst og grafikk, så studentene avtaler å ta bilder i helgen.

De ide myldrer rundt markedsføring og gjennomføring av selve konserten. –Hva om vi lager en film på forhånd hvor vi forteller litt om sangene som spilles under konserten? Alle er enige om at dette kunne vært kult. Videre snakker de om markedsføring, og muligheten for synlighet eksterne kanaler. De kommer opp med flere gode forslag til andre magasiner og nyhetskanaler som de kan kontakte. –Vi må bare tenke ut noen bra vinklinger, er de enige om. Det har noen spennende uker foran seg med planlegging, låtvalg og møter med Kilden. Vi gleder oss til å følge dem!

Latteren sitter løst når studentene Jørgen, Maja, Aslak og Nina er samlet for å planlegge konsert!