Studentbandet car.pool i eksklusiv konsertrekke

Bandet car.pool, bestående av studenter på rytmisk institutt, er ett av fire band som er plukket ut til å delta i konsertrekken "AKKS sessions".

Car.pool beskriver musikken sin som superenergisk og original. Foto: Car.pool

Konsertserien AKKS Sessions består av 4 forskjellige konserter som arrangeres av AKKS Kristiansand, Samsen Kulturhus, Amodei Visual og Cultiva. Ideen til konsertene kom fra ønsket om å skape et digitalt konsert-tilbud for ungdom under den uheldige situasjonen landet befant seg i.

-Vi ville bruke koronasituasjonen som en mulighet til å skape noe man ikke kunne opplevd i en tradisjonell live-sammenheng, sier Christoffer Paulshus i AKKS.

AKKS Sessions er en konsertserie bestående av fire digitale konserter.

Flukt fra virkeligheten

Hver konsert er en visuell opplevelse hvor publikum kommer helt inn på artisten, og resten av verden kan legges til side i 45 minutter.

-Vi ville at det skulle være en flukt fra virkeligheten, hvor musikken stod igjen ene og alene, sier Paulshus.

Lokale band med særpreg

Bandene som er plukket ut til denne konsertserien er unge, lokale og nyetablerte artister med et tydelig preg av egenart. Sammen skal de representere mangfoldet i byen.

Et av bandene som ble kontaktet var bandet car.pool, bestående av studenter fra rytmisk institutt.

- Vi var veldig takknemlige for å få være med på dette og ble utrolig glade da AKKS kontaktet oss. Vi hadde lenge tenkt på hvordan vi skulle få til en livestream med høy videokvalitet i løpet av sommeren, sier vokalist Ida Laland.

Hun legger til at bandet har savnet å spille sammen og opptre foran publikum:

- Forhåpentligvis savner folk å se oss spille, og å høre musikken vår. Vi håper at vi klarer å få publikum til å danse hjemme slik som de vanligvis gjør på våre konserter. Så vi håper folk sitter igjen med en god følelse og at de får et ønske om å se oss igjen når vi kan møtes på ekte, sier Laland.

Car.pool holder motet oppe tross vanskelige tider for musikkbransjen. Foto: Car.pool

Holder motet oppe

Laland tror koronasituasjonen har hatt veldig stor innvirkning på alle musikere, men spesielt tungt for unge som er i oppstartsfasen.

- Det er mye momentum som har blitt bygget opp for mange for så og bli brutt ned og det kan føles som man må begynne helt på nytt. Og mange planer om konserter, promo og studio har trolig blitt avlyst for veldig mange.

- Likevel virker det som de fleste holder motet oppe. Vi vet jo alle at dette vil være over på et tidspunkt. Det er bare vanskelig å vite når det tidspunktet er, og det tror jeg mange kjenner er vanskelig, sier Laland.

Overveldende respons

Paulshus forteller videre at responsen har vært overveldende så langt. En konsert er allrede avholdt,  og hadde rundt 5000 seere. Han mener suksessen både er på grunn av de flotte artistene, men også produksjonen levert av Amodei Visual og bruken av Bingen på Samsen.

-Dette er et kultur-tilbud for alle, med fokus på en visuell opplevelse man ikke får oppleve ved en vanlig konsert. Dette blir en rekke høy-kvalitet produksjoner hvor vi virkelig skal presentere noe spennende, sier Paulshus.

Sjekk ut eventet her

Fakta: car.pool

Om oss: Bandet car.pool ble etablert høsten 2018, og fikk etter få konserter signert sin første låt hos Come Alive Records. Ett år etter oppstart har de allerede rukket å bli en publikumsfavoritt i Kristiansand, og har vært på sin første turné i januar - mars 2020, for å promotere deres aller første singel, Kid. Tekstene er jordnære, refrengene er dødscatchy og musikken kan beskrives som en superenergisk og original.