Stedet hvor ventetiden byr på de gode opplevelsene

-Vi ønsker at UiA-loungen skal være et sted hvor reisende kan benytte ventetiden til noe nyttig. Enten det er å bli bedre kjent med UiA, bli inspirert til lære seg noe nytt eller bli overrasket med gode opplevelser, sier rektor Sunniva Whittaker.

Student og artist Thomas Jenssen sammen med fakultetsdirektør på kunstfag, Marianne Øhrn Johannessen, lufthavnssjef Arne Johan Johnsen, prosjektleder Thomas Eikeland Fiskå, rektor Sunniva Whittaker og student Yukiko Iwasaki.

UiA-rektoren var blant publikum da høstens andre pop-up konsert ble avholdt av kunstfagstudenter i UiA-loungen på Kjevik. Selv har hun reist mye i jobben og har tilbragt mye tid på flyplasser.

- Som reisende har man ofte ekstra god tid. Denne tiden dyrebar, og man ønsker å utnytte den på best mulig måte. På UiA-loungen skal de reisende kunne snu denne tiden til noe positivt, og få muligheten til å lære seg noe nytt om universitetet, sier Whittaker.

- Det å få informasjon hva slags kurs og videreutdanninger man kan ta, hvilken forskning det jobbes med og hvordan man kan ta inn studenter i praksis er veldig verdifullt. Det er en annen måte å tilbringe ventetiden på, sier Whittaker.

Spennende samarbeid

Whittaker legger til at det er viktig for universitetet å profilere seg på ulike arenaer, og for et universitet er det noe helt nytt å ha en lounge på en flyplass.

- UiA-loungen er et godt eksempel på samskaping. Både lufthavnen og UiA blir utfordret på hva en flyplass kan benyttes til, og UiA blir utfordret på hvordan vi kan formidle godt i en uvant setting. Vi treffer en viktig målgruppe på et tidspunkt hvor de har god tid. Det er en spennende arena både med tanke på rekruttering og samarbeid, sier Whittaker.

Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen nikker bekreftende.

-Loungen er en arena hvor vi kan vise frem hvilket flott universitet vi har her på Sørlandet. Ved å synliggjøre flere ulike sider ved universitetet kan folk se UiA på en ny måte, og bli introdusert for nye muligheter for samarbeid, sier han.

Lufthavnssjef Arne Johan Johnsen og rektor Sunniva Whittaker har et godt samarbeid om UiA-loungen.

Samskaping av kunnskap

I loungen er det tre store skjermer med overskriften «Samskaping av kunnskap». Her kan de reisende få informasjon om ulike måter å samarbeide med UiA på. Enten det er studentsamarbeid, forskningssamarbeid eller videreutdanninger skreddersydd for arbeidslivet. Prosjektleder Thomas Eikeland Fiskå sier at disse skjermen stadig oppdateres med nytt innhold. I tillegg kan han røpe litt om hva som blir neste utstilling på podiet:

- I midten av desember byttes utstillingen ut. Da har vi inngått et samarbeid med senter for e-helse, i forbindelse med at sykepleierutdanningen fyller 100 år i år. Det blir kjempespennende, sier Fiskå.

Han har vært involvert i utformingen av loungen helt fra starten, og stått for designet med ulike soner og sittegrupper. Tanken var at loungen skulle være et sted for alle, enten om de måtte ønske å jobbe eller være i dialog med andre. Student på samfunnskommunikasjon, Yukiko Iwasaki, skriver sin masteroppgave om UiA-loungen og bekrefter at loungen brukes av folk i alle aldre:

-Det er et sted som gjør ventetiden bedre for alle reisende. Barn sitter og ser på Ipad, studenter sjekker sosiale medier eller jobber med oppgaver og forretningsreisende deltar i digitale møter eller jobber foran pc’en, sier Iwasaki.

Rektor Sunniva Whittaker ønsker velkommen og student Thomas Jenssen sørger for at de reisende får en god opplevelse i det de forlater Sørlandet.

Fokus på samarbeid

I høst er det Fakultet for kunstfag som har utstilling på podiet, og fakultetsdirektør Marianne Øhrn Johannessen sier det er viktig for fakultetet å synliggjøre samarbeidet med kulturlivet på Sørlandet.

-Vi har tett samarbeid med viktige kulturinstitusjoner som Kilden, Sørlandets Kunstmuseum, Kunsthallen, PUNKT-festivalen og Palmesus for å nevne noen. Våre studenter får dermed nyttig erfaring i å opptre foran publikum, planlegging og gjennomføring av arrangementer og mulighet til å knytter viktige kontakter.

- Samarbeid er en av våre sterkeste sider, og noe vi vil fokusere på også i tiden fremover, sier Johannessen.

Vil by på gode opplevelser

Et eksempel på at studenter får opptre foran publikum er pop-up konsertene som avholdes på Kjevik i høst. Det har blant annet også resultert i at studentene har blitt booket inn til andre bedriftsarrangement av de reisende.

Student på faglærer i rytmisk musikk, Thomas Jenssen, har for anledningen rigget seg på scenen for å glede de reisende med god musikk før de forlater Sørlandet. Han er selv trønder, og i det flyet med avgang til Trondheim er klar for boarding, drar han i gang DDEs «Det går likar no» til stor begeistring for passasjerene.

-Det er spennende og nyttig for oss studenter å kunne opptre i ulike settinger, og spille på en flyplass er en ny opplevelse for meg, sier Jenssen, som fremførte både egenskrevne låter og kjente slagere. - Jeg vil gi dem en god opplevelse idet de forlater Sørlandet slik at de får lyst til å komme tilbake, smiler Jenssen.

Student Thomas Jenssen skapte god stemning blant passasjerene på Kjevik med både kjente og egneskrevne låter.

Student og artist Thomas Jenssen skapte god stemning blant passasjerene på Kjevik med både kjente og egneskrevne låter. Han er frontfigur i «Tom and the Treats» som for tiden jobber mot studioinnspilling. Første singel kommer på nyåret.