Spennende utvekslingssamarbeid med Leeds College of Music

På Institutt for rytmisk musikk på UiA håper lærerne at studentene deres etterhvert vil få muligheten til å ta femte semester på bachelorgraden sin ved Leeds College of Music.

Askil Holm har besøkt Leeds College of Music for å diskutere et samarbeid.

-Da bachelorstudiet "Låtskriver og artist" på institutt for rytmisk musikk på UiA ble etablert i 2015, var det kun i Leeds og København det fantes et tilsvarende tilbud i Europa på universitetsnivå. Andrew West, som nå er ansatt ved Leeds College of Music, var faktisk den aller første som startet et masterstudie i låtskriving, den gang i Bath I England.

-Han er utrolig kunnskapsrik og har levert mye viktig akademisk materiale på låtskriverfeltet, forteller Askil Holm, en av initiativtakerne og førstelektor ved studiet «Låtskriver og artist» ved UiA.

Holm har nylig vært på partnerbesøk til Leeds og diskutert mulighetene for et utvekslingssamarbeid. Han mener dette samarbeidet vil gi enda flere muligheter på studiet.

Ønsker å styrke det internasjonale nettverket

-Siden starten i 2015 har vi utviklet kvaliteten på undervisningen, og brukt mye tid på å få oppbygningen og innholdet av studiet til å bli akkurat slik vi ønsket det. Nå når alt er på plass og første bachelorkull og master i songwiritng er i gang, blir neste skritt i strategien å henvende seg mer mot det europeiske markedet og bli enda mer internasjonale, sier Holm.

Han understreker videre viktigheten av at samarbeidsinstitusjonene har god kommunikasjon, og at lærerne i Norge føler seg trygge på at de kan ta en telefon bort å følge opp studentene underveis.

- Vi ønsker videre å sette mer fokus på det å bruke det engelske språket mer i undervisningen, og trengte å tilknytte oss et Universitet hvor studentene både får snakke engelsk, og de møter en stab som vi kjenner arbeidsmetodikken til. Det er viktig for oss at vi har en felles forståelse for hvordan man kan jobbe enda bedre med låtskriving som emne, sier Holm.

På Leeds College of Music er bachelor i rytmisk musikk lagt opp ganske likt som her hos oss, med en god del en-til-en undervisning i tillegg til undervisning i plenum. De er en større studentmasse, og de jobber i større grupper. Masterstudiene deres har også sterkt fokus på en-til-en undervisning. I plenumsundervisningen er studenter fra rytmisk og klassisk samlet.  Dermed jobber de nok enda mer på tvers av instituttene, mener Holm.

Ønsker små og eksklusive kull

-Forholdene ved Leeds College of Music er større, med mange flere studenter. Jeg tror derimot nøkkelen til suksess for oss på UiA er å beholde mindre kull, og at studentene virkelig ønsker å nå gjennom. Det blir dermed mer eksklusivt å gå på UiA, og vi opprettholder kvaliteten på studentene, sier Holm.

Både inn- og utveksling

-I tillegg til at vi ønsker å sende våre egne studenter til Leeds, ser vi gjerne at studenter derfra kommer til UiA også, sier Holm.

Han fikk sitte med de engelske studentene i lunsjen, og snakket med dem om blant annet hva de ville fremheve som de viktigste grunnene for å reise på utveksling

-De fremhevet veldig dette med språk, og lære mange kulturer å kjenne. De var veldig positive til å komme til Norge, sier Holm.

Økt fokus på internasjonalisering

-Vi vil fremover ha fokus på å bli mer internasjonale, også i forbindelse med å delta på låtskrivercamper og konferanser i utlandet. Blant annet skal vi reise til Amsterdam med to studenter fra låtskriving og to fra laptop. Jeg tror det er viktig for studentene at man skaffer seg et internasjonalt nettverk, avslutter Holm.