0
Hopp til hovedinnhold
-Det tennes en gnist hos elevene!
Isak Saied Gundersen, er en av studentene på UiA Grimstad som har vært med å realisere maskinene i prosjektet "Min Drømmemaskin."

-Spennende å jobbe med så kreative ideer!

I prosjektet «Min Drømmemaskin» får barneskoleelever komme med ideer til sin drømmemaskin, og her er alt lov! De beste ideene utvikles deretter videre ved hjelp av ingeniørstudenter fra UiA og elever på videregående skole. I høst tilbys dette som eget emne ved ingeniørstudiet i Grimstad.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

-Det var spennende å jobbe videre med de kreative ideene som barneskoleelevene kom med, forteller Isak Saied Gundersen, ingeniørstudent ved UiA Grimstad.  Han har vært med på å utvikle maskinen «Matmakker» som serverer barna cheerios på en kul måte. Maskinen skapte stort engasjement på utstillingen.

-Barneskoleelevene kom med ideen, og så har jeg prøvd å tolke ideen slik at den ble som de ville. Ut ifra dette har jeg tegnet maskinen, og elever på videregående skole har bygget dette opp. Jeg har videre stått for elektronikken som måtte til for å få en fungerende maskin, forteller Isak, som skryter av prosjektet og mener det stimulerer til kreativitet og engasjement.

Fra og med Høsten 2018 er MyMachine et poenggivende valgemne for ingeniørstudentene ved UiA Grimstad.  Emnet skal bidra til at studenten utvikler kunnskap og kompetanse på prosjektledelse og hva som kreves i de ulike stadiene i arbeidsprosessen fra idé til fungerende prototyp/maskin. Sentralt i emnet står også kreativ ideløsning, formidling til barn og unge, samt samarbeid på tvers av fagfordypninger.Universitetetsstudenter leder prosessen fra start til slutt og slik får de et nært kjennskap til prosjekthåndtering og å forholde seg til muligheter og begrensninger innen  utviklingsprosesser. Videre er det mulighet for å jobbe som mentor av nye studenter påfølgende år, og også internasjonalt i samarbeid med MyMachine Globalt.

-Det tennes en gnist hos elevene!

Det forteller lærer ved Kringsjå skole, Sigrun Anna Lomeland. Klassen hennes hadde en av fem ideer som ble plukket ut til å være med i prosjektet. -Jeg tror det er viktig for læring av kreativitet, og i tillegg er det gøy for dem å se at det blir et ferdig produkt, forteller Sigrun Anna i rommet hvor den engasjerte klassen er samlet.

Fakta om My Machine:

MyMachine er et belgisk initiativ som stadig vokser. I dag har det blitt et globalt konsept som hittil har spredt seg til åtte land (Belgia, Slovenia, Portugal, Slovakia, Frankrike, Norge, Sør-Afrika og USA). 
MyMachine Global samarbeider med en rekke partnere og institusjoner for å videreutvikle konseptet, blant annet kreativitetsekspert Sir Ken Robinson, Hank Nourse ved New York Academy of Sciences, The Harvard Graduate School of Education, FN, Unesco.

I MyMachine samarbeider barn og unge fra tre utdanningsnivåer om å bygge drømmemaskiner som er funnet opp av grunnskolebarn. Det er både mye moro, masse kreativitet og litt alvor på samme tid. Målet er å fremme kreativitet – og at barn skal få oppleve å være kreative ideskapere, innovatører og entreprenører. Universitetetsstudenter leder prosessen fra start til slutt og slik får de et nært kjennskap til prosjekthåndtering og å forholde seg til muligheter og begrensninger innen  utviklingsprosesser.

MyMachine Norway administreres og ledes av Senter for ung kunst og kultur ved Universitetet i Agder. Prosjektet vil også det kommende året bli finansiert av  stiftelsen Cultiva, men vil på sikt trengesamarbeidspartnere og  finansiell støtte fra blandt annet næringsliv og det offentlige.

 

Les mer om prosjektet her: http://mymachine.no/