Solistkonsert

Agder Symfoniorkesters Solistkonsert 24. april i Lund kirke.

Solistkonsert

Hvert semester presenterer Agder Symfoniorkester en solistkonsert i samarbeid med musikkstudenter fra UiA, Fakultet for kunstfag, dirigert av KSO-konsertmester Adam Grüchot.

Konserten holdes i Lund kirke tirsdag den 24. april kl. 18.30

Programmet inkluderer Brahms Symfoni nr. 2  for orkester,  Bellinis Ouverturen til Norma og Pablo de Sarasates Carmen-Fantasy for fiolin.

Solisten er UiA mastergradstudent Redi Shypheja. Orkesteret er forsterket av bachelor- og mastergradstudenter samt UiA-lærere og ansatte.

Litt bakgrunn:

Samarbeidet mellom Agder Symfoniorkester og UiAs Fakultet for kunstfag ble til gjennom en unik avtale undertegnet i 2012. Avtalen var den første i landet mellom et amatørorkester og et universitetsfakultet. Den har vært med på å løse viktige behov hos begge parter. Orkesteret får nye musikere både fra universitetets musikkstudenter og fra ikke-musikkstuderende, så vel som universitetets instrumentspillende ansatte. Universitetet, til gjengjeld, tilbyr orkester- og ledererfaring til sine musikkstudenter, og anledning for unge solister til å opptre med et symfoniorkester som 'akkompagnatør'.  Videre, ettersom orkesteret består av en blanding av 'byfolk' og 'universitetsfolk' danner det også en møteplass mellom UiA og sine omgivelser.