Skaper musikalsk trilogi i samarbeid med stjernelag

Sammen med Lars Saabye Christensen, Maj Britt Andersen og KORK utforsker UiA-professor Geir Holmsen evigheten i et nytt kunstnerisk musikkprosjekt.

UiA-professor Geir Holmsen i Store Studio med bidragsyterne til prosjektet Et snev av evig
I store studio: Komponist Geir Holmsen (t.v.) sammen med Daniela Reyes Holmsen (akkordion), Ingar Heine Bergby (dirigent), Maj Britt Andersen, Lars Saabye Christensen og Frida Fredrikke Waaler Wærvågen (solo cello) under innspillingen med KORK i juni i år. (Foto: Jo Michael)

Samarbeidet Et snev av evig består av tekster av Lars Saabye Christensen som møter Geir Holmsens musikk. Vokalist Maj Britt Andersen står for formidlingen, akkompagnert av Kringkastingsorkestret (KORK). Opptakene fra Store Studio på Marienlyst i juni i år, er nå blitt til en times TV-konsert. Urfremføringen blir vist på NRK2 onsdag 22. desember.

En oppdagelsesreise

Professor på Institutt for rytmisk musikk ved UiA, Geir Holmsen, forteller at Et snev av evig er fortsettelsen på en planlagt trilogi. Utgivelsen følger opp det dobbelt Spellemann-nominerte albumet Et stille sted som Holmsen, Andersen og Christensen samarbeidet om i 2018.

– Vi beveger oss videre inn i det universet vi skapte sist, sier Holmsen.

– Den gangen fant vi ut at vi klarte å skape et nytt univers som forenet litt av den kompetansen vi sitter inne med og som reflekterer våre kunstneriske evner. Vi bygger videre på den grunnmuren med denne nye utgivelsen.

Kunstnerne ønsket å fortsette den felles oppdagelsesreisen i tid, rom og livet selv. Hver sang står for seg selv og samtidig synger de med hverandre:

– Det handler om at vi er en del av evigheten. Vi teller ikke våre dager, men livet tar vi vare på. Når vi nå har gått inn i det samme universet igjen, er det med en større trygghet. Disse sangene er ganske enkelt livet slik vi ser det, fra vårt ståsted her og nå, sier Holmsen.

Et felles, kunstnerisk landskap

Geir Holmsen beskriver samarbeidet de tre utøverne imellom som svært givende. Han er gift med Andersen og har også komponert mye av musikken hun har utgitt gjennom karrieren. Det skulle vise seg at tekstene til Christensen ble broen over til et felles kunstnerisk landskap.

– Vi jobber ofte i økter, der Lars først leverer teksten eller diktet, sier Holmsen.

Når han leser tekstene, dukker det opp toner og motiv som han skriver ned på notepapir. Det kan være melodifraser eller en hel melodi.

– Noen ganger kommer melodien umiddelbart mens jeg leser teksten. Tittelsporet Et snev av evig er et eksempel på det.

Etter skriveøkten tar Holmsen gjerne en pause og skaper fysisk avstand til komposisjonen.

– Når jeg kommer tilbake, sjekker jeg om det har substans og er holdbart. Jeg ser som regel fort hva jeg kan bruke, men den viktigste testen er når Maj Britt kommer inn på arbeidsrommet og prøver om melodien faller naturlig for henne å synge, sier Holmsen.

Faglig utfordrende

Holmsen ser for seg at arbeidet med tredje og siste del av prosjektet starter i løpet av vinteren. I nær fremtid skal trioen også ut på turné med det nye albumet, men da med et mye mindre ensemble enn det mektige Kringkastingsorkestret.

Holmsen forteller at samarbeidet med KORK i Store Studio har vært en spennende faglig utfordring.

– Det er en svær jobb å orkestrere for solister og et helt orkester. Når jeg kommer med notene til et stykke, er det ingen som har spilt dette før. I løpet av noen minutter, skal samspill og teknikk fungere og tas opp. Slik blir musikken stående for ettertiden, sier Holmsen.

– KORK spiller på et nivå som er helt i verdensklasse. Vi er privilegerte som har blitt invitert av KORK til å spille inn dette prosjektet i legendariske Store Studio. Denne rammen setter sitt preg på hele innspillingen, sier han.

Resultatet av samarbeidet om prosjektet Et snev av evig kan sees på NRK2, 22. desember klokka 22.10.