Setter spørsmålstegn ved kunsten – midt i byen

Bør kunsten være politisk? Eller helst dekorativ? Og kan kunsten bli for enkel? Dette er blant spørsmålene som stilles til publikum gjennom utstillingen «Hva syns du?».

Utstillingen "Hva syns du" på Torvet i Kristiansand.
Utstillingen "Hva syns du" på Torvet i Kristiansand ønsker velkommen spørsmål om kunst i det offentlige rom. (Foto: T. J. Føreland Pedersen)

På Torvet i Kristiansand kan man ikke unngå å legge merke til mange ulike skulpturer som nå står spredt utover Rådhusplassen. Prosjektet «Hva syns du? Kunst på torvet» er en utstilling, verksted og arena for diskusjon og produksjon av kunst i det offentlige rom. Art on demand eller kunst på forespørsel er ett av elementene som inngår i utstillingen

– Alle som er sinte på kunst har blitt invitert til å lage kunst på Torvet i perioden, sier Pelle Brage.

Han er initiativtakeren bak utstillingen og den ene halvparten av kunstnerdoen JAM.

– Folk må komme ned på Torvet og se selv og få laget sin egen kunst. Det er usikkert hva dette ender i, og det er dét som er så spennende! sier han.

Pelle Brage

Pelle Brage i JAM er én av kunstnerne bak utstillingen"Hva syns du?"

JAM består av kunstnerduoen Pelle Brage og Julia Bruun og flere samarbeidspartnere. I "Hva syns du? Kunst på torvet"-utstillingen inngår også flere fra Fakultet for kunstfag ved UiA, deriblant professor Jeppe Kristensen, førsteamanuensis Lisbet Skregelid og universitetslektor Tor Jørund F. Pedersen. Studenter fra bachelorprogrammet i samtidsteater medvirker også.

– Kunstprosjektet er blant annet et utgangspunkt for å undersøke UiAs ambisjon om samskaping, og synergier av samarbeid med aktører utenfor akademia. Prosjektet adresser flere av de tverrfaglige satsingsområdene i UiAs strategi, sier Skregelid.

Utstillingen er åpen og bemannet hver dag mellom 13.30 og 17.30 frem til torsdag ettermiddag 5. mai.

Store deler av prosjektet vil kunne oppleves døgnet rundt. I åpningstidene kan publikum være med og gi input, skissere og bygge.

Studentene fra samtidsteater har vært viktige medhjelpere i arbeidet med de ulike skulpturene.

Øyet som ser

Prosjektet støttes av Kulturrådet, Kristiansand kommune, Agder fylkeskommune, Franzefoss Gjenvinning, Optimera og Universitetet i Agder. Ett av målene med utstillingen er å skape en arena for diskusjoner knyttet til kunstbegrepet. Et annet viktig mål er å ufarliggjøre kunst, kanskje særlig kunst i det offentlige rom:

– Vi har faktisk fått mange positive reaksjoner, men også noen negative, forteller Brage.

– Folk stopper opp og spør og er interesserte i skulpturene vi har stilt ut og i prosjektet totalt sett. Som en forbipasserende sa, «det er øyet som ser som avgjør hva kunst betyr».

Kommentaren ble behandlet som en bestilling av kunstnerne.

– Den inspirerte oss til å lage et stort øye, eller en øyeskulptur, her og nå i utstillingsperioden, forteller Brage.

Ønsker samtale

Prosjektet på Torvet har utspring fra tidligere reaksjoner fra publikum på skulpturer i Kristiansand.

– «Regnbue-skulpturen» fikk for eksempel mye hard medfart, sier Brage.

– Vi har også skulpturer her som provoserer enkelte, forteller han og viser en liten troll-skulptur med Palestina-flagg.

Nå håper aktørene som samarbeider om kunsten på Torvet at prosjektet kan bidra til å skape samtaler rundt kunst. Brage peker på at kunsten dessuten kan sette i gang efor en diskusjoner om verdier i samfunnet.

–Her ser vi på kunstens mulighet for at skape en samtale mellom mennesker om det meste. Og jeg har alltid vært opptatt av sosiale relasjoner knyttet til kunstbegrepet, sier Brage.