0
Hopp til hovedinnhold

Rustet for dagens og fremtidens musikkbransje

Andreas Kefalas (28) jobber med musikkrettigheter i Berlin, Mads Hatlevik (38) er gründer og Jelena Mijatovic (31) er PR-sjef i plateselskapet til Kvelertak, Satyricon og Enslaved. Alle har studert Master i Music Management, et studium Universitetet i Agder er alene om i Norge.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Illustrasjonsfoto
Mange av de tidligere masterstudentene på studiet har fått relevante posisjoner i norsk og internasjonal musikkbransje. Illustrasjonsfoto: Amund Hestsveen/Fundament
Mads Hatlevik

Mads Hatlevik (38) er gründer av publikumssegmenteringstjenesten Pblikum. Foto: Christine Wassengen.

Tekst: Ingrid Anthonsen

– Masteren gav meg et overordnet perspektiv på musikkbransjen, hjalp meg til å forstå egen posisjon og bidro til å åpne flere dører, sier Mads Hatlevik (38).
Etter fullført master gikk han rett til jobben som daglig leder i Bergen Jazzforum. Nå har han flyttet tilbake til studiebyen og startet tjenesten Pblikum.

– Jeg har fått mye bruk for kontaktnettet og kunnskapen jeg fikk gjennom masteren. Nå jobber jeg med et system som hjelper festivaler og kulturhus med å sende ut riktig informasjon i riktige kanaler, sier Hatlevik.

Anna Willrodt, foto

Anna Willrodt har bred erfaring med festivalmanagement, og er studieprogramleder og foreleser på Master i Music Management. Foto: Privat

Master i Music Management er for studenter som vil jobbe med idéutvikling og entreprenørskap i musikkindustrien. Studiet gir innsikt i norsk og internasjonal musikkbransje og problemstillinger knyttet til framveksten av nye markeder, nye inntektsstrømmer, nye teknologier og rettighetsproblematikk.

– Masteren bidrar til å styrke karrieremulighetene i en nettverksorientert bransje, enten man vil jobbe på arrangørsiden, som gründer, manager, bookingssjef, som rådgiver innen opphavsrett eller i plateselskap, sier Anna Willrodt, studieprogramleder og foreleser på studiet.

Sentrale jobber i musikkbransjen

Masteren er internasjonal, foregår utelukkende på engelsk og tiltrekker seg studenter fra hele verden. Serbiske Jelena Mijatovic (31) leverer masteroppgaven i mai.

– Å være omgitt et kreativt, ambisiøst og internasjonalt miljø med gode forelesere har vært både inspirerende og utviklende, sier Mijatovic.

Hun fått fulltidsjobb ved siden av masterstudiene. Nå jobber hun som PR-sjef i Oslobaserte Indie Recordings, et av Skandinavias største uavhengige plateselskaper.

Andreas Kefalas, foto

Andreas Kefalas (28) er opprinnelig fra Athen, studerte i Kristiansand og jobber nå i Berlin med rettighetsproblematikk. Foto: Privat

– Når en jobber med PR handler alt om timing, kreativitet, nettverksbygging og å være proaktiv. Jobben krever forståelse for det store bildet og både kritisk og analytisk tilnærming til detaljer. Alt dette har jeg tilegnet jeg meg gjennom studiet på UiA, sier Mijatovic.

Studiet inneholder elementer fra markedsføring, økonomi, musikk, ledelse og juss. Greske Andreas Kefalas (28) valgte å fokusere på rettighetsproblematikk da han studerte Master i Music Management.

– Jeg hadde bachelor i musikkteknologi fra London, og ønsket å få en dypere teoretisk forståelse for pengeflyten i musikkindustrien, sier Kefalas.
Nå jobber han med musikkrettigheter på International Copyright Enterprise i Berlin.

– Jeg kan ikke forestille meg å være der jeg er i dag uten masteren. Jeg tenker ikke bare på graden, men på reisen mot målet og menneskene jeg har møtt underveis – professorer, forelesere, bransjefolk, studiekamerater og venner, sier Kefalas.

Unik master i Norge

Universitetet i Agder er alene i Norge om å tilby Master i Music Management og hovedforeleserne har internasjonal erfaring fra både musikkbransje og akademia. Daniel Nordgård ledet Nordgård-utvalget om konsekvensene av digitaliseringen, Peter Jenner var Pink Floyds manager på 60-70-tallet, Bendik Hofseth er en høyt anerkjent jazz-saksofonist som også har engasjert seg i rettighetsproblematikk, mens Anna Willrodt har bred erfaring med festivalmanagement.

– Dette er en teoretisk mastergrad på et relativt ungt felt. Studiet handler om å forstå hvordan verdiskaping fungerer i bransjen som helhet. Vi ser eksempelvis på hvordan nye teknologier som streaming påvirker verdiskapingen og hva det betyr for artister, arrangører og konsumenter, sier Willrodt.

En sentral del av studiet er planleggingen og gjennomføringen av den årlige konferansen; The Kristiansand Roundtable Conference, som samler sentrale aktører fra internasjonal musikkbransje. Studiet er en del av master i rytmisk musikk og må søkes som dette, med Music Management som spesialisering. Søknadsfrist er 15. april. Søk her.