0
Hopp til hovedinnhold

Rolfhamre spiller i Svartedauen og får utgitt ny artikkel på nivå 2

Førsteamanuensis Robin Rolfhamre, ph.d. får utgitt en ny artikkel på nivå 2 og spiller luttinstrumenter for adelen i den dramatiserte dokumentarfilmen Svartedauen.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svartedauen

Rolfhamre bidro i helgen som var som luttenist for adelen i innspillingen av Svartedauen, regissert av Kristian Landmark og Ole Tellefsen. I dokumentaren "møter vi to hovedkarakterer, som på hvert sitt vis, lokalt og nasjonalt, opplever katastrofen. ÅSA (Laura Christina Brøvig Vallenes) er mor til SJUR (Ask Brøvig Kristensen), Torje (Birk Brøvig Kristensen), Eivor (Marie Kaysi Keim ) og gift med Eiliv (Olav Johansen) fra tettstedet Harkmark noen mil vest fra der Kristiansand ligger i dag. Harkmark var et av hele åtte kirkesogn i Agder som forsvant som følge av Svartedauen. Sensommeren 1349 vet Åsa lite om hva som skal komme, og lever et enkelt men lykkelig liv. Åsa møter Svartedauen gjennom sjokket når mannen plutselig blir smittet. Hjelpeløs må hun stå og se på at han på få timer blir ravende gal, og på bare et døgn er alt over. Tiden som skal komme blir en desperat kamp for å holde barna og seg selv i live. Som en av dem som er immune mot pesten, skal hun selv overleve, men hun skal oppleve at brorparten av familien hennes dør, på lik linje med hennes omgangskrets. I Harkmark sogn i 1351, ryker det bare fra en enslig pipe. Hennes. 

ALV (Ole Bernt Tellefsen) er handelsmann. Han reiser rundt i Norge med sin sønn Olve (Mats Nypan) og en hest fullpakket av skinnfeller og korn. Via handelsruter og pilegrimsleder drar de fra sted til sted, og trespannet er et velkomment syn på markeder over det ganske land. Gjennom dem skal vi oppleve 1300-tallets Norge langs kyst og i innland. Når Svartedauen bryter ut, blir Alv og sønnen vitner til et helvete som sprer seg i et grufull tempo. Alv blir også uforvarende en smittespreder, han er en av mange handelsmenn som får med seg korn fra utenlandske skip, korn fra lastekamre fulle av sorte rotter. 
Dokumentarfilmen vil ta oss med på en reise i et annerledes Norge. Gjennom Åsa setter vi oss som mål å gi et nært innblikk i hvordan Svartedauen preget et lite tettsted i Norge. Gjennom Alv opplever vi et større perspektiv, hans opplevelser skal få oss til å se vi hvordan undergangen nådde et helt land." Se: https://www.facebook.com/Svartedauen-340843842759731/info/?tab=page_info

Nivå 2 artikkel

Tidligere samme uke fikk Rolfhamre beskjed om at hans seneste artikkel i 2017 vil bli publisert av nivå 2 forskningstidsskriftet Musical Times. I artikkelen The language of Early Music performance: A proposition on how to connect words and instrumental music tar Rolfhamre for seg tekst som grunnlag for musikalsk tolkingspraksis. Det å skape musikalske fraser of behandle melodiske linjer har alltid vært et sentralt spørsmål for utøvende musikere, uavhengig av vilket instrument de spiller. Men den subjektive naturen til musikk og estetikk gjør det vanskelig å systematisere og konkretisere dem. Det blir mer et spørsmål om lærerens personlige smak og erfaring enn et resultat av en akademisk konsensus. Det som ofte mangler er et felles språk og tilnærmingsmåte for å adressere musikalsk praksis på en måte som er praktisk brukbar i en undervisningssituasjon og i egen kunstnerisk produksjon. Denne artikkelen presenterer en proposisjon basert på en språk-musikk-relasjon som tilbyr en lettforståelig tilnærming til tidligmusikk-interpretasjon i en utøvende kontekst.