Rolf Gupta tildelt Kritikerprisen 2020 og Agderstipendet

Professor II ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk, Rolf Gupta, ble i september tildelt både Kritikerprisen 2020 og Agderstipendet.

Rolf Gupta fikk både Kritikerprisen 2020 og Agderstipendet.

Gupta har i tillegg til professoratet ved UiA vært sjefdirigent for Kristiansand Symfoniorkester i nærmere 10 år. Han er utdannet kantor fra Agder Musikkonservatorium, og har hatt en rekke andre dirigent og lederstillinger innen det klassiske musikkmiljøet både nasjonalt og internasjonalt. Han mottok Kritikerprisen 2020 for sitt bestillingsverk til KSO sitt 100 års jubileum i 2019, «Jordens sang»

- Det er både overraskende og veldig gledelig. En slik anerkjennelse er inspirerende, bekreftende og bidrar til å holde verket levende, sier Gupta.

«Jordens sang» lever nemlig i beste velgående selv nesten et år etter premieren 14. november 2019, og skal blant annet fremføres med Oslo filharmoniske orkester i oktober. I tillegg er det flere andre som har vist interesse i å fremføre verket.

- Det skjer ikke så ofte med bestillinger av ny musikk. Veldig ofte blir stykkene kun spilt en gang, og det er fryktelig synd. Derfor er det mange andre verk også som burde fått denne typen oppmerksomhet og muligheter som Kritikerprisen gir, sier Gupta.

- Hyggelig å kunne dele gleden med andre

Gupta har mottatt Kritikerprisen en gang tidligere for sin fremførelse av Beethovens Eroicasymfoni sammen med Kringkastingsorkesteret, da som dirigent.

-Da jeg fikk prisen i 2006 ble jeg stående litt alene med den.  Derfor det er ekstra hyggelig å kunne dele prisen med symfoniorkesteret og Peter Szilvay denne gangen. Jeg har hatt et forhold til orkesteret siden jeg var barn, og vært sjefsdirigent i nesten 10 år, så det står mitt hjerte veldig nært. I tillegg er det ekstra gøy at den første nasjonale prisen i orkesterets historie var i forbindelse med et verk skrevet til deres 100 års jubileum, sier Gupta.

Han roser KSO for et godt samarbeid underveis i prosessen.

- En viktig del av prosessen var at jeg fikk lov til å ha workshops underveis, noe som førte til at jeg kunne ta mange flere sjanser enn jeg ellers ville gjort. Jeg fikk prøve ut nye estetiske tanker som jeg aldri hadde drømt om at jeg skulle gjøre. Slutten av stykket består for eksempel av en 15 minutter lang C-dur akkord. For ti år siden hadde jeg aldri våget å prøve ut en slik ide, sier Gupta.

Stor innvirkning på det endelige resultatet

Gupta mener dette tette samarbeidet fikk en stor innvirkning på det endelige resultatet. Parallelt ble det også avholdt workshops med koristene som bestod av Domkirkas guttekor, Kristiansand Frikirkes Kammerkor, Kristiansand Operakor og Kilden Vokalensemle.

- Kormester Marianne Sødal Misje gjorde en kjempejobb her, og hun hadde virkelig fortjent å også være mottaker av prisen, sier Gupta.

Gupta har mange spennende planer fremover.

Spennende planer for det kommende året

Gupta var også en av mottakerne av Agderstipendet på kr. 250 000,-  Han har flere konkrete planer for tiden fremover. Han ønsker blant annet å utvikle en elektronisk remix av Jordens sang, som allerede har noen elementer fra elektronika.

- Agderstipendet gir trygghet, noe som er viktig for oss kunstnere. Jeg har helt konkrete planer for hva jeg skal gjøre videre, både for Jordens sang og andre prosjekter. Jeg planlegger også et samarbeid med Kulturskolen, sier Gupta.

Kulturlivet blomstrer i Kristiansand

Gupta mener kulturbyen Kristiansand er et spennende sted å være fremover. Både Kilden, Sørlandets kunstmuseum, Kulturskolen og musikkmiljøet i Domkirka gjør at kultlivet blomstrer i Kristiansand.

– Vi går spennende tider i møte, og det å ha Kulturskolen rett ved Kunstmuseet og Kilden er helt gull.  Vi skiller oss ut både i norsk og internasjonal sammenheng. Her er det ressurser og muligheter som har et enormt vekstpotensiale i seg.

Gupta avslutter med en fremtidsdrøm for byen:

- Jeg skulle ønske at kulturskolen var for alle, også foreldre og besteforeldre. Det at ulike generasjoner gjør noe sammen er veldig fint, og jeg tror veldig mange voksne hadde hatt glede av å gå på kulturskolen, sier han.

Les flere omtaler av Jordens sang i FVN og Klassekampen.