Rekordhøyt antall studenter på Punkt-festivalen!

Punkt-festivalen er helt unik i sitt slag, og bygger på konseptet «Live remix» hvor artistene tolker og skaper sin egen versjon av låten som nettopp er blitt spilt. I år er hele 18 studenter plukket ut til å delta - og det er flere enn noen gang tidligere!

Arve Henriksen-konsert på Punkt-festivalen i fjor. Foto: Petter Sandell

-Det er kjempegøy at vi har så mange studentbidrag i år, og jeg er utrolig stolt av studentene, sier Jan Bang, professor i rytmisk musikk ved Universitetet i Agder. Sammen med Erik Honoré har han arrangert festivalen i 14 år, som har vokst fra 20 deltakere det første året til et fullsatt Kilden med 700 sitteplasser i 2012.

-Så lenge man har en god nok ide og har tro på konseptet, blir det ofte bra til slutt, sier Bang.

Jan Bang og Erik Honoré er initiativtakerne bak Punkt-festivalen. Foto: Arild Danielsen og Natalia Kutsepova.

Får vist seg fram foran et internasjonalt publikum

Sindre Svenning er en av studentene som skal bidra på Punkt-festivalen i år, noe han ser veldig frem til.

-Jeg synes at det er spennende å få lov til å spille på Punkt-festivalen i år sammen med så mange andre respekterte musikere fra den store internasjonale kunstverden, og den norske kunstverden som virker til å bli større for hver dag som går, sier Sindre, som studerer Master i Rytmisk musikk ved Fakultet for kunstfag på UiA. Sammen med 17 andre medstudenter står han på programmet for årets festival.

-Punkt-festivalen fungerer som et møtested for de som er lidenskapelig interessert i kunst og kunstmusikk. For en forhåpentligvis fremtidlig kunstmusiker er dette en fantastisk mulighet til å presentere eget arbeid framfor et seriøst publikum med høye forventninger. Jeg forventer å lære mye i løpet av årets Punkt-festival, og ikke minst kose meg med masse rå musikk, sier Sindre.

Festivalen trekker deltakere fra hele verden til Kristiansand, og har gjort seg bemerket i det internasjonale musikkmiljøet. Festivalen har også besøk flere internasjonale byer, som Paris, London, samt flere steder i Tyskland og Kina. -Til våren skal vi arrangere i Birmingham, sier Bang.

Tilfeldige punkt i byen

Ideen til festivalen fikk Bang for 14 år siden. -Jeg spilte da sammen med Bugge Vesseltoft, og mens jeg kom fra den elektroniske musikksjangeren, kom han fra den akustiske. Vi utfylte hverandre derfor på en veldig bra måte. -Vi lekte med tanken på å smelte musikken vår sammen, og ønsket å spille videre på denne ideen. Den opprinnelige tanken var å bruke ulike punkt i Kristiansand sentrum som for eksempel domkirka og teateret som scener, og et rom hvor lydene ble ledet inn og satt sammen. Men på grunn av tekniske utfordringer ble dette valgt bort, og vi bestemte oss for å bruke ett sted for konsertene.

-Under konsertene på Punkt-festivalen er det et eget sett av musikere som sampler ut lydmateriale, og gjør en  tolkning av det som nettopp har blitt spilt. Jeg syns kombinasjonen av det elektroniske og det akustiske og elektriske er utrolig spennende. Det er som "Beauty and the beast" sier han, som legger til at det elektroniske er "The beauty".

Daniel Lanois Masterclass, fra Punkt-festivalen i fjor. Foto: Petter Sandell

Må nullstille seg på forhånd

-Nå har vi holdt på med festivalen  i 14 år og vi har gjort oss noen erfaringer med det å være forberedt kontra det å ikke være det. Og vi har kommet frem til at det å ha en blank harddisk, det er det beste. Da er du friskere i forhold til materialet ditt, sier Bang. -Man har dermed ikke noe ess i ermet, man er nødt til å improvisere, sier Bang om det unike konseptet.

I år holdes Punkt-festivalen på Kick, Kristiansand Kunsthall, Sørlandets Kunstmuseum og Vaktbua fra 30 august – 1.september.

Under festivalen foregår det også workshops på Sørlandets Kunstmuseum med foredrag og paneldebatter med bl. a David Toop, Clive Bell, Anna Linardou, Svein Terje Torvik og NOPA.

Les mer om Punkt-festivalen her:

www.punktfestival.no