Presenterer «Prosjekt Gjerdeløa» i Forsker Grand Prix

Den 24. september avholdes Agder-finalen i Forsker Grand Prix, hvor ni stipendiater konkurrerer om å være den beste formidleren. En av dem er Karl Olav Segrov Mortensen, tilknyttet Fakultet for kunstfag.

Karl Olav inne i Gjerdeløa. Foto: privat.

Karl Olav Segrov Mortensen har jobbet som kurator på Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) i 13 år, og startet sin PhD ved Universitetet i Agder høsten 2019. Han forsker på kunstprosjektet «Prosjekt Gjerdeløa» av Marianne Heske, som er tilknyttet Tangen-samlingen.

-Kunstverket flytter litt på grensene for hvordan vi oppfatter kunst. Det har vært løftet fram som et av de viktigste verkene i Norge i etterkrigstiden, forteller Segrov Mortensen om verket han har valgt.

Gjerdeløa på plass i Tafjord. Foto: Mariann Heske.

Kontroversielt kunstprosjekt

«Prosjekt Gjerdeløa» skapte stor oppmerksomhet da Marianne Heske i 1980 flyttet en 350 år gammel løe fra Tafjord til det verdenskjente Pompidou-senteret i Paris, og kalte det kunst. Heske ville se hva som skjedde hvis hun flyttet løa fra vante omgivelser til en helt ny lokasjon. Hun demonterte løa, lastet den på sin egen bil og kjørte hele veien til Paris. Prosessen ble godt dokumentert underveis.

Utstillingen i Paris ble en stor publikumssuksess, med over 140 000 besøkende. Publikum fikk anledning til å risse navnene sine inn i stokkene, og Heske filmet underveis hvordan publikum betraktet utstillingen.

Kunstprosjektet fikk derimot ikke samme mottagelse tilbake i Norge, da norske kritikere ikke delte franskmennenes entusiasme.

-Dette var litt av hensikten til Heske, så hun krev en bok hvor hun forteller at hele poenget er å vise at det er forskjeller i hvordan vi oppfatter kunst, sier Segrov Mortensen.

I stadig forandring

-Det som er spennende er at det er et levende prosjekt, og i stadig forandring. Heske har blant annet laget avstøpning av alle delene i hvit harpiks, så nå er det to løer, både den gamle og den nye, sier Segrov Mortensen. Og i 2018 takket Nasjonalmuseet nei til å kjøpe inn selve løa, noe som vekket debatten rundt prosjektet opp på nytt.

Gjerdeløa i gammel og ny utgave. Foto: Nationen.

I tillegg til de to løene består prosjektet av fotografier, videoer og en bok. Segrov Mortensen utelukker heller ikke flere tilskudd til verket i fremtiden.

Selv har han kjent til og vært interessert i prosjektet lenge, og fulgt prosessen fra før det ble kjøpt av Nicolai Tangen.

-Jeg ønsker å forske på hvilke virkemidler som tas i bruk, og hvordan kritikerne har vurdert og skrevet om prosjektet, samt hvordan publikum oppfatter løa forskjellig, sier Segrov Mortensen, som under Forsker Grand Prix må formidle prosjektet på kun fire minutter.

Kunstprosjektet er nå utstilt på Aarhus Kunstmuseum (ARoS) hvor det skal stå inntil Kunstsiloen står ferdig, og verket kommer til Kristiansand.