Plateslipp: Bjørn Olav Hartvigsen

Tross sin unge alder har han allerede drevet i mange år med musikk, rukket å gifte seg og stifte familie. Hendelser fra hverdagslivet er inspirasjonen han når han skriver musikk, og i morgen slipper Bjørn Olav sitt debutalbum hvor låtene handler om livet hans frem til nå.

Bjørn Olav Hartvigsen slipper sitt debutalbum fredag 18. oktober.

-Alle låtene på «I Know A Home» er et resultat av mange års skriving, og reflekterer hendelser som har skjedd i livet mitt, sier Hartvigsen. Han har vokst opp i en musikalsk familie på Birkeland, med foreldre og brødre som alle er aktive innen musikk.

-Helt fra jeg var liten har jeg opptrådt sammen med familien på leirer og ulike arrangementer, så jeg har vokst opp med musikk. Jeg husker mamma kom med en bok til meg da jeg var 8-9 år som handlet om drømmer, og hun spurte hva jeg drømte om. Jeg svarte da at jeg ville bli artist, sier Hartvigsen. Siden har han hatt flere drømmer, men det å holde konsert og fremføre egne låter har vært en av de største.

-Jeg har som regel opptrådt sammen med andre, så det føles veldig godt å stå på egne bein. Det er en drøm som går i oppfyllelse, sier Hartvigsen. Han tror familien og den trygge oppveksten på Birkeland har vært utslagsgivende for at han har turt å satse på drømmene sine og gå videre på musikkstudier og en artistkarriere.

-Tittelen «I know a home» beskriver hva et hjem er for meg. Jeg vokste opp i trygge rammer, og foreldrene mine møttes tidlig. Min kone og meg har videreført mange av de samme tradisjonene og verdiene, sier Hartvigsen.

Videre tror han studiene på UiA og de bekjentskapene han har fått via dette miljøet har vært til stor hjelp, og er ikke sikker på om drømmen om å utgi et album hadde blitt en realitet så fort hadde det ikke vært for dem.

-Jeg opplevde at de hadde troen på meg og hjalp meg fram. Plata er spilt inn i studioet til Bjørn Ole Rasch, og Roald Råsberg er lydtekniker. Tidligere medstudent Auver Gaaren som ble ferdig med sin mastergrad tidligere i år er også medvirkende på albumet, forteller Hartivgsen, som for tiden går andre året på låtskriver og artist ved institutt for rytmisk musikk.

Her kan du høre Bjørn Olavs debutsingel

Den 30. oktober holder Bjørn Olav releasekonsert Hos Naboen,

se Facebook event for mer informasjon!