På naturens vilkår: En bro fra det anatomisk korrekte til det kunstnerisk frie

En ny bok fra Randi Bjerge-Sköld, Førsteamanuensis ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved Universitetet i Agder.

Ny bok av førsteamanuensis Randi Bjerge-Sköld ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk.

Enten du er sanger, instrumentalist eller skuespiller, vil du ha nytte av å bli bevisst på hvordan forholdet mellom psyke og fysikk påvirker kroppen. Tyngdekraften påvirker pusten og kroppens vektfordeling og gir den letthet og frihet. Bevisste og ubevisste følelser kan binde denne friheten og dermed hindre den optimale dynamikk og elastisitet som muskulaturen trenger. I denne boken får du en innføring i hvordan du kan gjenvinne pustens frihet og skape optimale fysiske forhold for deg selv som utøver. Foruten å bidra til at du kan holde deg på et høyt kunstnerisk nivå over lang tid, vil du også kunne unngå mange belastningsskader ved å være et utøvende menneske på naturens vilkår.

Randi Bjerge-Sköld

Randi Bjerge-Sköld har en lang karriere bak seg som utøvende sanger, der hun både har vært solist med de store symfoniorkestrene, gjort radio- og TV-innspillinger, mottatt Spellemansprisen, reist Norden rundt med barockprogram og hatt roller i  operaoppsetninger i Oslo, Malmö, Trondheim, Kristiansund, Dalhalla,Drammen, Kristiansand, Eskilstuna, Bergen. Som ung vant hun 1.pris i en sangkonkurranse i Universitetes Aula I Oslo.

I tillegg til å være utøvende sanger har hun tidligere undervist ved Foss Musikkgymnas i Oslo, ved Norges Musikkhøgskole og ved Musikhögskolan i Malmö, Lunds Universitet. Hun har også tatt Diplom i Alexanderteknikk i København.

Randi Bjerge-Sköld har vært med å starte Artist-och Musikerhälsan i Malmö og har holdt foredrag og gitt kompetansehevende kurs for musikere og musikklærere i hele Norden.

Ved UiA  underviser hun i klassisk sang, interpretasjon, kammermusikk, instrumentalmetodikk, scenisk beredskap og Alexanderteknikk.

Boken kan bestilles her