0
Hopp til hovedinnhold

Operastjerner i sikte…??

12 klassiske sangstudenter og 10 konserter - fremført på forskjellige grunnskoler i Kristiansand og omegn i uke 5

Operastjerner i sikte…??

 

Dette var formuleringen jeg som prosjektansvarlig og initiativtager la til grunn da jeg i uke 5 tok med meg 12 klassiske sangstudenter rundt på forskjellige grunnskoler  i Kristiansand og omegn.

 

10 konserter, primært for mellomtrinnet ble gjennomført med stor integritet og iver av fremtidens musikalske kulturformidlere. For skolebarn som kanskje, noen av dem selv blir å finne på musikkteaterscenen om få år. Hvem vet?

Selvsagt ligger noe av denne visjonen implisitt i prosjektintensjonen i dette FoU-prosjektet.

 

Med to konserter på skolene hver dag, hver på tre kvarters varighet ble dette en nyttig og kreativ god opplevelse for syngende studenter og publikum.

Et publikum som i god tid i forveien hadde fått tilsendt materiale, melodisitater fra operaens verden, til fellessang og vekselsang med studentene underveis.

 

Jeg hadde en formulert undertekst til prosjektet, nemlig  OL i operasitater

Her ble en lang rekke av de mest spilte operaer, operetter, musikaler og litt annet sitert, de fleste til  egne  spesialskrevne tekster.

 

Og selve konsertfremføringen, en tenkt liten mellomlanding i Verona, inneholdt sitater fra et par av de mest kjente og  ’største’ opera-ariene, noen av dem  transponert, men ikke mindre imponerende sunget av studentene av den grunn.  

Og i et lett gjenkjennelig og dagsaktuelt handlingsforløp.

 

Skolene ble også anmodet om å gjøre et oppsummerende etterarbeid i klassene og gi skriftlige evaluerende tilbakemeldinger til UiA.

 

Et prosjekt som dette er av relativ ny dato ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk. Jeg har flere ganger gått i bresjen for å få denne studentgruppen med i en rekke utradisjonelle formidlingsprosjekter som institusjonsbesøk, eldresentre, sykehus blant annet med et litt annet repertoar og sjanger enn det studentene vanligvis øver på og tilegner seg i sin klassiske studiehverdag. Og gjerne med en offentlig Operettekonsert som avslutning.

 

Det har da vært snakk om en moden evergreenmeny av gammel fiin aargang, fra en del tiår tilbake, da studentenes publikum selv vokste opp og verden var en annen. Og dette blir alltid et kjært gjenhør med egen ’pop-musikk’… Flere ganger har jeg også tatt studenter med til Seniorkildens tirsdagsforestillinger. Med særdeles god publikumsrespons, et typisk

Musikk og samfunn-prosjekt.

 

Men her altså, denne turnéuken, på skolebesøk med et mangfoldig musikalsk koldtbord fra øverste hylle i operamelodienes sviskearkiv. De melodiene som ifølge salige Jens Book-Jensen

 ’…rusler like inn i øret..’.   Og lagres der for å bli med videre, til glede og oppbyggelse.

 

Studentene har gjort en forbilledlig god jobb, arbeidet tett sammen, lagt regi og formidlet denne forestillingen på en måte som de selv, jeg som prosjektleder og ikke minst klassisk institutt kan være stolte av!  Skoleelevene har fått et operakick, samtidig som den altoverskyggende overskriften KiK (kunst i kontekst) ble praktisk og liflig utøvende formidlet her.

Og til slutt, at studentenes vokale kvaliteter er på et høyt faglig nivå, er ikke minst takket være deres sanglærere Birte Myhrstad og Randi Bjerge-Sköld. 

Joda, det er svar underveis, og nye skinnende operastjerner i sikte….

 

Med hilsen Asbjørn Arntsen, førstelektor i musikk

Nedenfor er  melodisitatene til forestillingene:

  

 

Første scene:

 -        Verbalt velkommen (som vi ikke kan ha…)

-        Velkomsten skal synges (Libiamo fra La Traviata)

-        En kort instrumental overtyre (Bortførelsen fra Seraillet)

        -       Non piu andrai (Figaros bryllup) - Geografivisa første vers

-        Å, for ein strålande morgon  (Oklahoma)

-        America (West side story)

-        Habanera (Carmen)

-        Bella figlia (Rigoletto) 

-        Non so piú cosa son, cosa faccio (Figaros bryllup)

-        Fly me to the moon – Over the rainbow

-        Wien, Wien, nur du allein (sang og ’valsing’)

 

 Andre scene:

  -        Es klingelt so herrlich (Tryllefløyten)

-        Maxim (Glade enke)

-        Ganz ohne Weiber geht die Chose nicht (Czardasfyrstinnen)

-        Backshesh, backshesh Allah (På et persisk marked)

-        Langt frå min eigen heim (Spelemann på taket)

-        Voggesang fra Tyrkia

-        Latterarien (Flaggermusen) - Quando men vo (Bohéme) - I feel pretty (West side story)

-        En sommernatt ved fjorden (Leve Patagonia) – Idas sommarsång  (Emil från Lönneberget)

-        Nattens dronning og Fuglefangeren (Tryllefløyten) 

-        Can’t help lovin that man of mine (Show boat)

-        O, mio babbino caro (Gianni Schicci) – Et lite dramaopptrinn

-        Divasolo:Hör ich Cymbalklänge (Zigeunerliebe)

-        Slavekoret (Nabucco)

  

Tredje scene:

 -        Caro nome (Rigoletto)

-        Lev vel, så vil eg seia (Norsk folketone)

-        Tante Sofie (Kardemomme by)

-        Pa-pa-duetten sitat (Zauberflöte)

-        Felles finaletekst med barna, på Tyrefekterarien (Carmen) 

-        Geografivisa siste vers

-        Det var alt… (Glade enke)

Send studiet på mail