Ny seier for UiAs gitarensemble

UiAs gitarensemble gjentok bragden fra i fjor da de i helgen vant Grand Prize i konkurransen 2022 International Virtual Collegiate Guitar Ensemble Festival.

Bilde av UiAs gitarensemble
UiAs gitarensemble 2022 bestod av Sander B. Tesdal, Øystein Stenersen Opdal, Jonas Lilletun, Vetle Andre Skåli, Marko Mitrovic og Simon S. Furnes - alle studenter på Institutt for rytmisk musikk ved UiA.

Prisen fikk de for tolkningen av Chick Corea-låten "Charged Particles". Gitarensemblet fra Universitetet i Agder plukket med seg den gjeve hovedprisen for beste ensemble og ble i tillegg kåret til beste fusion ensemble. Også i år ble den internasjonale konkurransen for gitarensembler gjennomført som et arrangement på nett.

– Vi er veldig glade og stolte over at UiA også i år fikk hovedprisen for beste ensemble. Studentene har jobbet hardt med å gjøre en solid versjon av en krevende låt, sier førsteamanuensis Rolf Kristensen ved Institutt for rytmisk musikk

Instituttleder Erik Gunvaldsen er også særdeles fornøyd med innsatsen:

– Vi er svært stolte av studentene våre, som nok en gang leverer på topp nivå! De inspirerer, begeistrer og holder oss skjerpet i hverdagen. Gratulerer til både studenter og lærere, sier Gunvaldsen.

Utfordrende og moro

Ifølge universitetslektor ved instituttet, Øyvind Nypan, var det ikke tilfeldig at nettopp "Charged Particles" ble valgt som bidrag inn mot årets konkurranse. Han forteller at låten er en perfekt blanding mellom jazz og rock som har mange harmoniske elementer å plukke fra når stemmene skal deles opp.

– "Charged Particles" innehar også flere teknisk vanskelige passasjer som gjør den utfordrende og moro å spille. Komposisjonen inneholder dessuten et todelt improvisatorisk parti i midten som gir musikken en god helhetlig struktur, sier Nypan.

Gruppebilde gitarensemble

Her er førsteamanuensis Rolf Kristensen (t.v.) og universitetslektor Øyvind Nypan (t.h.) sammen med gitarensemblet etter fullført opptak i studio av vinnerbidraget.

Tøff konkurranse

Årets gitarensemble var sammensatt av studentene Øystein Stenersen Opdal (solo 2), Marko Mitrovic, Vetle Andre Skåli (solo 1), Sander Batuhan Tesdal (bass), Simon Skarsvåg Furnes og Jonas Lilletun (slagverk). De konkurrerte mot prestisjetunge institusjoner som University of Southern California (USC), Berklee College of Music i Boston og Musicians Institute (MI) i Los Angeles.

– Disse institusjonene har en lang tradisjon med å jobbe med ensembler av denne typen. Det er derfor ekstra gledelig at vi kan hevde oss så godt i et slikt selskap, sier Kristensen.

– I tillegg er det svært inspirerende og motiverende både for studenter og lærere å få en slik anerkjennelse for det høye utøvende nivået på instituttet. Og for gitarseksjonen gir det en ekstra motivasjon til å jobbe hardt for å innfri høye forventninger fram mot neste års festival, sier Kristensen.

Se vinnerbidraget på YouTube her: