0
Hopp til hovedinnhold

Musical Dialogues - An Exploration of Hope

Mariam Kharatyan, Vincent Kok, Adam Grüchot, Jørn Schau og Randi Margrethe Eidsaa reiser til Washington DC i påskeuka for å presentere prosjektet Musical Dialogues An Exploration of Hope på National Gallery of Art. 

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sammen med dem deltar Maja Ackar Zlaterevic and Adema Pljevljak-Krehic fra Academy of Music Sarajevo i Bosnia-Herzegovina. Konserten organiseres i samarbeid med den norske ambassaden i Washington DC.  Ensemblet fremfører to nye musikalske verker, henholdsvis Nansen Suite av Konrad Øhrn og Two Songs av Stig Nordhagen. De nye komposisjonene er tilegnet  Fridtjof Nansen og den mindre kjente Bodil Biørn, to markante bidragsytere innenfor humanitært arbeid tidlig på 1900-tallet i Armenia og eks-Jugoslavia.Videre presenterer Mariam Kharatyan komposisjoner av de armenske komponistene Komitas og Aram Khachaturian, både for soloklaver og for klaver og fiolin sammen med Adam Grüchot.  Grüchot underviser i fiolin på Fakultet for kunstfag ved siden av å være førstefiolinist i Kristiansand Symfoniorkester. De to musikerne fra Sarajevo fremfører bosniske komposisjoner for soloklaver og sang og klaver. Masterstudenten Vincent Kok er solist i Suite for flute and piano: Four Prayers av Ned Rorem og deltar også i urfremføringen av Øhrns verk. 

Repertoaret som presenteres kan relateres til konflikt enten ved at komponistene arbeidet i en tid som var svært krevende politisk og sosialt, eller slik som er tilfellet med de to nye norske verkene, der musikken knyttes til et minne om enkeltpersoner. Konserten inngår i et større forskningsprosjekt som er tilknyttet forskningsgruppen Kunst og konflikt ved fakultet for kunstfag http://www.uia.no/forskning/kunstfag/kunst-og-konflikt.

I Musical Dialogues prosjektet undersøkes forbindelseslinjer mellom musikk og konflikt. Et av spørsmålene som stilles er hva som skjer med kunstneriske prosesser og kunstinstitusjoner i konfliktfylte politiske kontekster. For å undersøke dette nærmere kontaktet Randi Margrethe Eidsaa i 2015 Academy of Music Sarajevo og fikk kontakt med musikere som var studenter under beleiringen av Sarajevo i perioden 1992 - 1995. De var gjester på UiA i høst og bidrar i Musical Dialogues med fremføringer av bosnisk klassisk musikk, som for mange er helt ukjent.  Randi Margrethe Eidsaa og Jørn Schau presenterer prosjektet i forbindelse med den musikalske framføringen på National Gallery of Art.

Deltakerne i konsertprosjektet Musical Dialogues som ble presentert på National Gallery of Art den 16. april 2017:Fra venstre, bakre rekke Jørn Schau, Arve  Konnestad, Vincent Kok, Adema Pljevljak-Krehic, Adam GrüchotForan fra venstre Maja Ackar, Mariam Kharatyan og Randi Margrethe Eidsaa  (foto: Arve Konnestad)

 

Fra øvelsen før konserten:

Adam Grüchot (fiolin), Mariam Kharatyan (klaver) og Vincent Kok (fløyte). Robert Hanson fra galleriets musikkavdeling medvirket som “bladlus” for pianisten

 

Utframføringen av Konrad Øhrns Nansen Suite falt i smak hos publikum

 

De bosniske samarbeidspartnerne Maja Ackar og Adema Pljevljak-Krehic

 

Konsertprogrammet

 

Et vakkert konsertlokale: West Building East Garden Court, National Gallery of Art