0
Hopp til hovedinnhold

-Motiverende å vise frem arbeidene for publikum

For første gang viste grunnskolelærerstudentene 1-7 og 5-10 sine eksamensarbeider fra Kunst og håndverk og emnene Bilde/ikt og Design/redesign i Bygg 46 rett før jul. –Veldig motiverende, sier studentene selv.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var mye flott kunst å se da lærerstudentene viste fram eksamensarbeider i bygg 46.

Utstillingen var en samling arbeider som studentene hadde jobbet med gjennom hele semesteret. For første gang ble verkene stilt ut i lærerskolebygget, hvor flere studenter ferdes, og i tillegg var utstillingen åpen for publikum. Dette er noe som frister til gjentagelse, og studentene mener tanken på å stille ut arbeidene gjør at de gjør seg litt ekstra flid med dem.

De tre lærerstudentene Amelia Strømme, Stian T. Johannessen og Morten Pettersen forteller om de ulike prosjektene de har jobbet med i løpet av semesteret.

–Vi har hatt et par større oppgaver hvor vi har jobbet med keramikk og med tre, i tillegg til ulike tegneprosjekter. –Det var veldig spennende med designprosjektene innen tre og keramikk, og vi stod ganske fritt i designprosessen. Kriteriene var at vi skulle lage noe vi kunne bruke hjemme. Vi har fått lov å arbeide fritt ut ifra oppgaveteksten, forteller de tre ivrige studentene.

 

-For hvert prosjekt de går inn i, hører det til en rekke øvelser, for å gi studentene anledning til å teste ut hvordan materialet fungerer og hvordan de kan øve seg opp i teknikken, forteller Ingunn Fjelde Sandvikmoen, som var emneansvarlig for KH-125 og KH-134 Design-Redesign.

-Dermed opparbeider de en plattform for seg selv før de skal gå i gang med å kreere ut ifra oppgaveteksten.  Jeg ønsker alltid å gi et rom for deres egen kreativitet inn i dette. De setter selv rammene, forteller Sandvikmoen.

-I dagens samfunn mangler vi forholdet til gjenstander. Jeg oppfordrer studentene til å tenke over at man ikke bare kjøper ukritisk men forstår innhold, produksjon og prosessen bak produktene vi omgis, sier hun.

 

Lærte masse om designprosessen

-Vi har lært utrolig mye om designprosessen, og hvor lang tid alt tar, forteller studentene. Videre var det veldig spennende å bli bedre kjent med materialene tre og keramikk, og hvor allsidige disse materialene er, legger de til.

-Oppgaven gikk ut på at vi skulle designe og utforme et funksjonelt produkt som kunne være til nytte i hverdagen. Vi skulle forsøk og skape noe nytt med økte funksjonelle eller stilmessige forbedringer tilpasset våre behov. Planleggingen var en viktig del av prosessen og det var det avgjørende at vi tok oss tid til å være kreative, sier de.

Videre gikk oppgaven ut på å gjøre en kort analyse av praktiske behov i hverdagen, reflektere over hvilke gjenstander man er omgitt av og hvilken funksjon de har. Er det noe man savner, eller fungerer kanskje ikke produktet optimalt? Det var veldig lærerikt, forteller studentene.

 

Hentet inspirasjon fra kunst og arkitektur

Da studentene skulle lage et produkt ut av tre, hentet de inspirasjonen fra ulike bilder og arkitektur.

 -Jeg henta inspirasjon fra Louvre i Paris, og lagde eit fuglehus som ligna på den pyramiden som står utenfor i trekantform med plexiglass, forteller Amelia. Stian forteller at han lagde et hyllestativ for mobilholder, inspirert av bygningen Kilden her i Kristiansand. -Jeg lagde en kaffekopp holder til armlenet på sofaen, inspirert av Mondian og arkitekten bak campus her på UiA, forteller Morten.

-Det viktigste vi har lært om designprosessen er at ting tar lang tid og krever mye planlegging, forteller studentene. I tillegg til disse oppgavene hadde studentene flere tegneoppgaver, hvor de fikk et tema og stod ganske fritt til å tolke dette selv. For eksempel «Jeg faller» eller «Into the woods».

 

Vanskelig å vurdere når ting er bra nok

-En av de største utfordringene har nok vært at det er vanskelig å vurdere når ting er bra nok. En motivasjon for oss å kunne stille ut studentarbeider, man gjør ting ekstra nøye. Vi har satt pris på å stille ut flere av arbeidene våre, og har også hatt et prosjekt i Vrimlehallen hvor vi monterte fargede papirlapper mellom mursteinene. –Det er veldig gøy å kunne vise det vi gjør foran publikum, og motiverer oss til å gjøre ting ekstra nøye, forteller de tre studentene.

 

Utvikler sterkere medmenneskelige relasjoner

-Jeg håper studentene har fått åpnet blikket for hva kunst og håndverk egentlig handler om, og hvilken betydning det kan ha i livet, forteller Sandvikmoen.

Lisbet Skregelid, som var emneansvarlig i de andre emnene KH-132 og 133, og koordinator for Kunst og håndverk i lærerutdanningen ved UiA forteller at studentene gav tilbakemeldinger på at de fikk en sterkere medmenneskelig relasjon til både medstudenter og lærere. Det er annerledes å jobbe sammen og side om side i et verksted i små grupper enn på store forelesningssaler.  

-Det å gjøre ting sammen har en stor verdi for miljøet, sier Lisbet, som og legger til at klassen var på studietur til Oslo. Der fikk de oppleve et stort mangfold av kunst og kulturtilbud. –Jeg håper studentene tar med seg betydningen av kunst og viktigheten og faget kunst og håndverk i sitt virke som lærere i skolen.

 

-Det har vært en veldig fin gjeng å jobbe med og hun setter stor pris på alle lærerne som har bidratt gjennom semesteret. Hun retter en spesiell takk til Anna Berthelsen og Ingunn Fjelde Sandvikmoen som gjorde en formidabel jobb med å planlegge og rigge utstillingen i lærerskolebygget.

Nå gleder vi oss til å ta i mot nye lærerskolestudenter og håper på mange søkere til vårt fag i årene som kommer. Som en av få lærerutdanningsinstitusjoner i Norge tilbyr vi Mastergrad i Kunst og håndverk. Det er vi veldig stolte av, avslutter Skregelid.