Jump to main content

Masterspesialisering i Music Management!

Planlegger du en fremtid i musikkbransjen? Master i Music Management har søknadsfrist 15. april 2016

Master i Music Management

Se oversikt over Kunstfags studier her

Musikkbransjen er i endring. Den digitaliseres og profesjonaliseres i alle ledd. Spesialkunnskap om rettigheter, kontrakter, nye forretningsmodeller og ny teknologi er avgjørende for å lykkes i fremtidens musikkbransje – enten du planlegger en karriere som musiker eller i apparatet rundt.

Institutt for rytmisk musikk i Kristiansand har over flere år utviklet og spesialsydd et masterstudium hvor studentene utvikler nettopp den kompetansen som trengs.

- Studentene lærer alt om grunnstrukturene i den digitale musikkindustrien, forteller den legendariske manageren Peter Jenner. Han har vært manager for store artister som Pink Floyd ogThe Clash, og i 1969 arrangerte han de berømte gratiskonsertene med Rolling Stones i Hyde Park. I dag er han spesielt opptatt av den digitale utviklingen i musikkbransjen.

– Digitaliseringen har endret mye. Vi utdanner studentene til å strekke seg etter nye løsninger på musikkbransjens utfordringer. Både gjennom grundig analyse, konkrete undersøkelser og gjennom praktisk arbeid, sier bransjeveteranen som har undervist på UiA-masteren siden oppstarten i 2011.

- Vi opplever stor interesse fra utlandet, sier musiker og foreleser Bendik Hofseth. - Det er ikke mange masterprogram av denne typen, så vi sitter på en unik kompetanse på UiA. All undervisning går på engelsk, og det er mange studenter fra utlandet som flytter til Kristiansand for å ta masteren.

Master i Music Management tar kun opp 10-15 studenter hvert år.

- Studentene på masterprogrammet har ulik bakgrunn. Noen kommer fra musikk, andre fra administrasjon, teknologi, økonomi eller kulturledelse. Felles for dem alle er en sterk lidenskap for musikk, og store ambisjoner om å drive og lede fremtidens musikkbransje, forteller Hofseth. - Noen av studentene er utøvende musikere som ønsker flere ben å stå på. Andre planlegger å arbeide som managere, produsenter, arrangører eller i andre sentrale posisjoner i bransjen. Noen planlegger også å arbeide internasjonalt.

SØKNADSFRIST 15. APRIL

Music Management er en spesialisering på master i rytmisk musikk. Les hvordan du søker her.