-Man får en helt ny glede av musikken

Fakultet for kunstfag tilbyr nå et innføringskurs i digitalt arbeid med musikk, for alle som er nysgjerrige på hvordan musikkteknologi kan hjelpe dem med å utvikle seg som musikere.

Økt kjennskap til musikkteknologi fører til at man ser musikken fra flere innfallsvinkler.

-Dagens unge har vokst opp med digitale verktøy, og for dem har blitt en naturlig del av å drive med musikk. Slik var det ikke for noen år siden, og mange som har drevet med musikk i noen år er ikke vant til å bruke musikkteknologi. Derfor tilbyr vi nå det nettbaserte kurset Musikk via nett- en digital innføring i musikk, som er spesielt rettet mot denne gruppen, sier fagansvarlig Tore Bråthen.

Digitale verktøy gir nye muligheter

Bråthen mener musikkteknologi kan være et viktig verktøy når man jobber med musikk, og fører til at man kan se musikken fra flere ulike innfallsvinkler.

- Digitale programmer er blitt viktig innenfor musikk på lik linje som verktøy er viktig i samfunnet ellers. Det er til for å løse problemer, for å bli bedre og få mer innsikt i det man holder på med. Kunnskap om bruken av digitale verktøy i musikk er derfor blitt svært viktig, og kan brukes både til egenøving, framføringer, komponering, arrangering og innspillinger, sier Bråthen.

Blir bedre utøvere

På kurset får deltakerne opplæring i programmene GarageBand for iOS, Bandlab og MuseScore. Disse programmene gjør det enklere å komponere, arrangere og å dele egen lyd med andre. Mange vil også oppleve at de blir bedre utøvere uansett nivå. Det å ta opp seg selv, høre på hva en gjør og finne ut hva som kan bli bedre er en fin måte å lage mer hensiktsmessige øvingsopplegg på.

Tilpasset den enkeltes nivå

Det krever ingen forkunnskaper innen musikkteknologi, men man må kunne lese noter. Kurset er tiltenkt de som alle som har drevet med musikk en stund, enten på profesjonelt plan eller kun på hobbybasis, og samtidig har lyst til å utvikle seg og lære mer om musikkteknologi.

-Jeg vet at mange er nysgjerrige på dette og vil vite mer, men det kan være en terskel å gå over fordi man tror at det bare tilhører de unge. Dette er helt feil, her kan alle hive seg på, sier Bråthen.

Undervisningen foregår i sin helhet via nett, og man får i tillegg en-til-en veiledning. Dette gjør at fagstoffet  kan tilpasses den enkeltes nivå, og at man ikke trenger å bekymre seg for å stille dumme spørsmål. Studentene har tilsammen syv måneder på å få godkjent alle oppgavene i kurset. En kan jobbe i sitt eget tempo og kontakte veileder når en ønsker for å avtale tid.

Mestringsfølelse gir økt motivasjon

-Etter fullført kurs håper jeg deltakerne sitter igjen med en lyst til å lære mer. Dette er en innføring, og de vil selvsagt oppleve at de kan masse når de er ferdige. Samtidig håper jeg at jeg har vekket nysgjerrigheten og gitt dem et ønske om å lære mer. Økt kunnskap gir mestringsfølelse, som igjen fører til økt motivasjon. Man får dermed en helt ny glede av musikken, avslutter Bråthen.

Les mer og søk opptak her