– Lydene er en viktig del av historiefortellingen

Førsteamanuensis på Institutt for rytmisk musikk, Erik Ljunggren, er nominert til Amanda-prisen for beste lyddesign i filmen «Gritt»

Førsteamanuensis Erik Ljunggren viser filmen Gritt for studentene og forklarer hvordan han tenkte da han laget filmmusikken.

Ljunggren underviser i fagene Sound Design, Musikkteknologi og Live Lab på Bachelor i elektronisk musikk ved UiA.

–Når jeg jobber med lydeffekter tenker jeg på hva slags overordnet stemning filmen har. Lyden skal være med å fortelle historien og forsterke inntrykkene, sier Ljunggren, som i filmen hadde totalansvaret for musikk og lyddesign.

Den norske Filmen Gritt er regissør Itonje Søimer Guttormsens første langfilm. Den handler om performance-kunstneren Gry Jeanette Dahl (Gritt) og hennes møter med ulike mennesker. Vi opplever henne nærmest innenfra mens hun vandrer gatelangs i Oslo og New York og erfarer at livet ikke alltid er en dans på roser.

–Gritt er annerledes på mange måter og skiller seg ut fra andre filmer som tradisjonelt har gjort seg bemerket for lyddesign, som typisk er action og katastrofefilmer. Men lyden i Gritt er veldig med på å fortelle historien. Jeg ble utrolig glad for at de så det, sier Ljunggren.

Følgende sitat er hentet fra cine.no:

«Bruken av musikk er også verdt å framheve, enten man snakker om bruk av klassisk musikk eller Erik Ljunggrens originalskrevede toner, og Anneli Dreckers stemmeprakt»

Sammen med teamet har filmen fått hele 7 nominasjoner.

–Man blir som en liten familie, og jeg er veldig glad på de andres vegne. Spesielt unner jeg hovedrolleinnehaver Birgitte Larsen å bli nominert. Hun spiller fantastisk. Også birolleinnehaver Marte Wexelsen Goksøyr gjorde en formidabel jobb, sier Ljunggren.

Førsteamanuensis Erik Ljunggren underviser på Bachelor i elektronisk musikk, og er i tillegg produsent, mixer og musiker.

Brukte filmen i undervisningen

I faget Sound Design som Ljunggren underviser i, har han aktivt brukt filmen i forelesningene.

– Vi har sett filmen sammen, og underveis forklarte jeg hvordan jeg tenkte da jeg laget musikken. Dette var en god forberedelse for studentene til de i samme fag skulle lage egen filmmusikk, sier Ljunggren.

Studentene har nemlig i flere år hatt et samarbeid med tv-skolen i Lillehammer, og skulle i år lage musikk til en poetisk dokumentar.

–De leverte fantastiske arbeider, og jeg ble utrolig stolt og glad da jeg så resultatet. Det er virkelig høyt nivå på studentene på elektronisk musikk, og det er lærerikt for dem med slike samarbeid, Mange av dem kommer til å jobbe med musikk og lyd til bilder etter at de er ferdige med studiene, og i slike prosjekter lærer å jobbe sammen med et team, sier Ljunggren.

Han håper vi på flere slike samarbeid fremover, blant annet med spillinjen på Høgskolen i Kristiania om å lage musikk til spill.

Studiet i elektronisk musikk hadde søkerrekord i år, og miljøet på rytmisk institutt skal være et av de beste i landet.

Les mer om det her