Lager ny do-musikk

Har du lagt merke til at musikken på toalettene i Vrimlehallen endrer seg? Den oppdateres nemlig stadig av studenter og ansatte ved Institutt for Rytmisk Musikk. En av dem som har laget musikk til toalettet er studenten Lars Kristian Lia, som går siste året på bachelor i elektronisk musikk.

Lars Kristian Lia er en av dem som har laget musikk til toalettet i Vrimlehallen på UiA.

-Det var en kul utfordring, sier Lia. Han og flere medstudenter har fått i oppgave å lage hver sin såkalte «installasjon» til toalettet i Vrimlehallen på UiA. Installasjonene gir fra seg ulike lyder ut i fra hvordan man beveger seg inne på toalettet. Det spilles av lyder om toalettet er opptatt eller ledig, og når man vasker hendene. Installasjonene har fått navnet «Small Deposits»

-Jeg syns det virket veldig gøy og tok utfordringen på strak arm. Det er på en måte ganske likt med hvordan jeg selv jobber til vanlig, men når det blir satt i en ny setting så blir det enda mer spennende, sier han.

16 ulike lyder

-Først måtte jeg tenke ut hva som passet sammen. Jeg skulle lage en mappe med til sammen 16 ulike lyder som var fordelt mellom dørene og vaskene. Jeg valgte å plassere lengre lyder som beveget seg rundt i rommet ved dørene, og kortere toner med synth ved vaskene. Siden det var en risiko for at alt kunne bli spilt av samtidig, måtte jeg også ha det i bakhodet når jeg preparerte musikken.

Ved vaskene var det kortere, lysere lyder enn ellers i rommet

-Mens jeg jobbet med prosjektet, kræsjet Macen min. Da jeg åpnet den igjen var det et 7 minutters lydspor som ikke var der fra før. Jeg likte det godt, og tenkte at det kunne være et slags senterpunkt og lage en lydverden rundt det, sier Lia. Det var morsomt å kunne bruke en tilfeldig oppstått lyd som utgangspunkt. Men etter hvert som jeg jobbet mer med det har alle lydene fått like mye plass, mens denne tilfeldig oppståtte lyden hele tiden har vært med, sier han.

-Samarbeidet med kjæresten

-Noe av det som er spennende med elektronisk musikk er at man kan kombinere det med en rekke andre instrumenter. Han som hadde installasjonen før meg for eksempel, Walter Laureti, brukte tradisjonelle italienske instrumenter i sin installasjon, noe som gjorde den ganske annerledes fra min egen for eksempel, sier Lia.

Selv begynte Lia å samarbeide med kjæresten som er hornist.

-Det ble veldig fint. Jeg spilte med klanger og synth og hun spilte annerledes hornlyder. Sammen ble det et fint samspill, og jeg ble godt fornøyd med resultatet, sier Lia om installasjonen.

Hva sier studentene?

Vi har tidligere intervjuet noen studenter om hvordan de opplever musikken på toalettet: