Lærer kunstfagstudenter om entreprenørskap

Hvert år arrangerer Fakultet for kunstfag en egen fagdag som har som fokus å sette bransjekunnskap og erfaringer fra arbeidslivet på dagsorden. Den skal gi deltakerne faglig påfyll, og samtidig bygge bro mellom teori og praksis.

Den 18. mars blir det avholdt en fagdag i entreprenørskap for kunstfagstudentene.

– Fagdagen har blitt arrangert flere år på rad i ulike varianter. I år er programmet bedre enn noen gang, og gir studenter muligheten til å diskutere sammen med både lokale og nasjonale eksperter på sitt fagfelt, sier prosjektleder Kai Steffen Østensen. Sammen med prosjektgruppen bestående av Randi Margrethe Eidsaa, Askil Holm, Ida Fugli og Nina Bjørkendal har han satt sammen et program bestående av foredragsholdere innen hvert fagområde.

Prosjektleder Kai Steffen Østensen er svært fornøyd med årets program.

«Kunsten alene» er ikke nok

– Det har de siste årene vært et stadig voksende fokus på at  universiteter og høgskoler skal forberede studentene på arbeidsmarkedet. Både nasjonal og internasjonal kunstfaglig forskning peker på at det ikke er tilstrekkelig å ha høy kompetanse på “kunsten alene”, sier Randi Margrethe Eidsaa, førsteamanuensis på Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk.

Hun mener derfor det er viktig at deltakerne får møte ulike aktører som arbeider både innenfor det institusjonaliserte kulturliv og frilansvirksomhet.

– Jeg håper at studentene sitter igjen med en større forståelse for at kompetanse innenfor entreprenørskap, kommunikasjon og kulturliv står sentralt når man skal bygge opp sin yrkeskarriere, sier Eidsaa.

Tanja Orning er foredragsholder på klassisk.

Relevante og viktige aktører

Askil Holm er førstelektor og emneansvarlig for entreprenørskapsfaget som tilbys alle musikkstudenter på Institutt for rytmisk musikk. Han mener det er viktig å sette enda mer fokus på temaet:

– En slik satsning på emnet Entreprenørskap gjennom Skaperkraftdagen på UiA Kunstfag gjør at vi som fagmiljø kan sette enda mer fokus på at studentene våre, alumni og lærerne skal være oppdatert på bransjen de jobber i til en hver tid, sier Holm.

Han legger til at dette fokuset er viktigere enn noen gang:

– Vi har jobbet med å få de mest relevante og viktigste aktørene våre i Norge til å delta. Vi står midt i en utfordrende situasjon, og de vi har invitert til Skaperkraftdagen vil ha stor betydning for å få kulturbransjen på en best mulig måte gjennom Covid-19 situasjonen og videre inn i fremtiden, sier Holm.

Kathrine Synnes Finnskog er direktør for Music Norway, og skal gi gode råd til studenter på rytmisk.

Gjør studentene bedre rustet for arbeidsmarkedet

Førstelektor Ida Fugli representerer Institutt for visuelle og sceniske fag og har vært med på å hente inn Katja Lindeberg.

– Ved å møte og snakke med en utøver som har gjort det bra innen sitt fagfelt, får studentene kjennskap til hvilke instanser man som kunst og kulturaktør må forholde seg til, samt innspill på hvordan søknadsprosesser fungerer, sier Fugli.

Hun legger til at formålet med fagdagen er å gi studentene en innsikt i prosesser knyttet til entreprenørskap i kunst og kultur, og på den måten være bedre rusta for å kunne jobbe innenfor fagfeltet etter studiene.

– Jeg håper studentene sitter igjen med mye nyttig informasjon, og store mengder inspirasjon, sier Fugli.

Nina Bjørkendal fra Institutt for visuelle og sceniske fag har vært med på å skaffe billedkunstneren Håkon Gare som foredragsholder for sesjonen på visuelle fag.