Låtskriveraften Spesial

Som en del av Forskningsdagene arrangerer Institutt for rytmisk musikk to konserter på Teateret. Den ene av dem er Låtskriveraften Spesial, en ny variant av Låtskriveraften som jevnlig arrangeres Hos Naboen.

Låtskriveraften spesial går av stabelen 26. september på Teateret.

-Det som skiller en Låtskriveraften Spesial fra vanlig Låtskriveraften er at artistene blir gitt et tema og velger låter ut i fra dette, sier Askil Holm. Holm legger til at årets tema er hentet fra en amerikansk bryllupstradisjon: «Something old, something new, something borrowed and something blue.» At dette temaet gir rom for å velge fire forskjellige låter basert på eget repertoria syns deltagerne er spennende.

Mette Leira skal fremføre egne låter på Låtskriveraften spesial.

-Jeg tenkte med en gang at «Yes, dette har jeg lyst til å gjøre!» sier masterstudent Mette Leira. Hun har skrevet egne låter fra hun var veldig ung, og har nylig vunnet et talentstipend fra SpareBank1 Ringerike og Hadeland på 50 000 kr. Stipendet gis ut til lokale talenter for å løfte dem fram og inspirere dem til å fortsette. Nå går Mette på Masterstudiet i Songwriting ved UiA.

-Da jeg fikk temaet fikk jeg en mulighet til å gå tilbake til starten og hente fram noe av det første jeg skrev, forteller Mette, om «something old». Når jeg hører «something blue» får jeg assosiasjoner til noe trist, uten at jeg vet helt hvorfor. Her velger jeg nok en av låtene jeg har skrevet som har et litt trist preg. Mens min "something borrowed" vil være en coverlåt, dette blir nesten det vanskeligste, siden det er så mye å velge blant, smiler Leira. Og som «something new» vil jeg ta en helt fersk låt som jeg faktisk skrev ferdig forrige uke, sier hun.

-Jeg håper deltakerne sitter igjen med en god opplevelse etter konserten, og at de er glad de kom, sier Leira.

Hans Martin Austestad. Foto: Johannes Selvaag

Gir ofte slike temaoppgaver til seg selv

Medstudent Hans Martin Austestad sier han også jobber med temaoppgaver for sin egen del, blant annet gjennom musikk, prosa og fotoboken hans «For Folk Flest» fra 2017. Et interdisiplinært kunstverk om fremmedfrykt, som også er hans andre soloalbum.

- Det er som regel helt andre ting enn musikk som inspirerer meg. Andre kunstuttrykk, filosofihistorie, og ting jeg opplever i hverdagen, forteller Austestad som har skrevet musikk siden han var 7 år gammel. Han grep fatt på oppgaven med stor iver, og vedgår at det var flaks at Forskningsdagenes overordnede tema «miljø» sammenfalt med hans påtroppende soloalbum «Grenseverdier» som også handler om miljø.

Austestad er født i Hong Kong, som barn av to misjonerende lærere som underviste i flyktningleirer der etter Vietnamkrigen. Han har Bachelor i Jazzsang fra Norges Musikkhøgskole fra 2008. Mange år som frilansmusiker, der han har gitt ut 7 album med egen musikk gjennom prosjektene Austestad, Earlybird Stringband og Løkki. Tre av dem ble nominert til Spellemannsprisen. Han er idag veldig stolt av å ta få lov til å ta Mastergrad i Songwriting hos Universitetet i Agder.

Torun Eriksen. Foto: Arkivbilde UiA

Den tredje artisten som skal opptre på Låtskriveraften Spesial er Torun Eriksen. Hun debuterte med albumet «Glittercard» på Jazzland Recordings i 2003. Siden da har hun høstet stor oppmerksomhet og begeistring for sine poetiske tekster og originale blanding av jazz, soul og pop.
Hun har i en årrekke turnert både hjemme og ute med eget band og i samarbeid med andre artister. Høsten 2016 kom hennes femte soloalbum «Grand White Silk ut» – for første gang egenprodusert og nok en gang til strålende mottakelse. Hennes siste album som er laget i tett samarbeid med bassist Kjetil Dalland  «Luxury and waste» kom ut i 2018.

— Det er veldig fint å få være med å bidra til å vise frem bredden i det som blir laget og spilt på UiA hos studenter og lærere, for utenforstående, men også for hverandre. Temaet for akkurat denne konserten blir en fin måte å dykke ned i eget repertoar med friskt blikk, sier Eriksen.

Forskningsdagene er en årlig festival der forskning formidles i praksis. For tre år siden begynte institutt for rytmisk musikk og ha konserter under Forskningsdagene, og siden har det blitt en tradisjon.

— Vi ønsker å vise fram forskningen på rytmisk musikk, og synliggjøre det musikalske mangfoldet vi har, sier initiativtager Rolf Kristensen.