-Kult å se studentene utvikle seg

Øyvind Nypan har fulgt elever helt fra starten i kulturskolen, videre til lørdagsskolen, talentutviklingsprogrammet ved UiA (TUP), og til slutt som studenter ved universitetet. Flere av hans tidligere elever har sitt virke som musikere i dag.

Øyvind Nypan har nettoppp gitt ut sin sjette plate, "Big City"

-Hvis man som lærer kan tenne en gnist og få studentene selv til å innse hva som kreves, så har man gjort noe bra, sier Nypan, som har vært ansatt ved Universitetet i Agder i åtte år. Han underviser i hovedinstrument gitar og ensemble.

Selv har han spilt gitar siden han var 12 år, og legger ikke skjul på at det er mye hardt arbeid.

-Ingenting kommer gratis, man må øve og jobbe hardt. Man blir ikke god gitarist ved å komme til meg en gang i uka, men hvis jeg kan være med på å motivere studentene og få dem til å skjønne hva de må gjøre selv, da er jeg veldig fornøyd, sier Nypan. Mange studenter har utviklet seg til å bli skikkelig gode, og det er utrolig kult å følge disse etter endt utdanning og inn i det profesjonelle yrkeslivet.

Inspirerer hverandre

-Det er veldig inspirerende å jobbe med studenter, og jeg kunne faktisk ikke hatt det bedre, sier han. Jeg tror og håper vi inspirerer hverandre. Det hender elever presentere ny musikk for meg, og at de får med seg ting som jeg ikke har tid til å oppdatere meg på selv. Da tenker jeg «Shit, dette må jeg lære meg til neste gang» ler han. Studentene er kanskje mer tilstede i kontemporær musikk, mens jeg har mye å komme med når det gjelder litt eldre musikk, så vi inspirerer hverandre, forklarer Nypan.

Gitt ut sin sjette plate

Øyvind Nypan har nettopp gitt ut sin sjette plate «Big City». Plata ble spilt inn i New York i fjor.

-Musikken jeg har skrevet har sine røtter derfra, og da tenkte jeg at det var kult å dra dit og spille sammen med autentiske NYC-baserte musikere. De hører mer hjemme i stilarten enn meg selv, men på en annen side så er det jo mine komposisjoner. Det var en drøm som gikk i oppfyllelse å spille musikken min sammen med disse fantastiske musikerne, sier han. Nypan beskriver musikken på den nye plata som "moderne jazz som selv min mor kan elske".

Vi anbefaler å sjekke ut «Big City» på Spotify: