Klinker til med Norges største markering av Beethoven

Kristiansand Symfoniorkester (KSO) og Universitetet i Agder (UiA) presenterer i høst det som ser ut til å være Norges største markering av 250-årsjubileumet for Ludwig van Beethovens fødsel. Festivalen varer fra 6. – 21. november, inkluderer åtte av Beethovens ni symfonier og mye mer.

Gå ikke glipp av Beethoven festivalen på Kilden 6.-21. november.

– Vi er alle veldig spent, og gleder oss til noen hektiske uker for orkesteret, sier Nathalie Stutzmann, sjefsdirigent i Kristiansand Symfoniorkester (KSO).

Åtte av Beethovens ni symfonier vil bli fremført under festivalen, og det blir en rekke kammerkonserter, foredrag og førsnakk.

– Beethoven er en genial komponist, og musikken er fantastisk og ikke minst innovativ. Den krever utrolig mye av orkestre som skal spille musikken, noen ganger for mye. Men vi har jobbet med dette lenge nå, så nå er vi klare, sier Stutzmann.

Birthe Myrstad, Instituttleder for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved UiA, er glad for samarbeidet med KSO, og ikke minst for at rundt 50 studenter vil være involvert på de ulike scenene i festivalen.

– Studentene har jobbet lenge med dette nå, og har strukket seg langt. Dette er resultat av en flerårig satsning på samspill og kammermusikk hos oss, og vi er mange som har sett frem til akkurat dette veldig lenge nå, sier Myrstad. 2020 markerer 250-årsjubileet for Ludwig van Beethovens fødsel. Over hele verden var det planlagt små og store markeringer. Så kom covid-19, og jubileumsarrangementer forsvant. At KSO og UiA har arbeidet seg rundt alle mulige begrensninger for å gi publikum en fullverdig festivalopplevelse, gleder sjefsdirigenten: – Fra å være et år fullt av Beethoven-arrangementer, så det lenge ut til at det skulle bli et år helt uten disse. Derfor tror jeg alle vil ha en enda større glede av at vi gjør dette, sier Stutzmann.

Her er en oversikt over arrangementene:

November 7, 2020:

KAMMERKONSERT – QUIZ-KONSERT

November 9, 2020:

KAMMERKONSERT – UTDRAG FRA FIDELIO

November 10, 2020:

BEETHOVENS SYMFONI NR.3 «EROICA»

Foredrag med dirigent og komponist Rolf Gupta.

November 13, 2020:

KAMMERKONSERT – BEETHOVENS FAVORITTER

November 17, 2020:

PÅ TERSKELEN TIL ROMANTIKKEN – BEETHOVEN SOM SANGKOMPONIST

Foredrag med Terje Mathisen, førstelektor ved Universitetet i Agder.

November 20, 2020:

KAMMERKONSERT – ODE TIL GLEDEN