Hvordan teaterkunst og samfunnet påvirker hverandre – en podkast!

Andreårsstudentene på bachelor i samtidsteater har undersøkt hvordan teaterkunst og samfunnet påvirker hverandre.  Resultatet presenterer de som en podkast. – Spennende og lærerik måte å jobbe på, sier student Ingrid Hellan.

Studentene hører gjennom hverandres podkaster.

Oppgaven var en del av emnet «engasjere og forandre. Studentene ble delt inn i grupper og intervjuet ulike personer innen kunstfeltet og undersøkte deres tanker om kunstens rolle i samfunnet.

"Hvordan forsøker kunstnere å påvirke samfunnet gjennom sitt arbeid? Har de hatt noen spesielle opplevelser som har etterlatt seg spor?"

Setter i gang en tankeprosess

Gjennom intervjuene fikk studentene satt i gang sin egen tankeprosess rundt temaet teater og samfunn. Studentene Thaline Omdal, Sofie Qvale og Hanna Dybvik Indrelid plukket ut to ulike intervjukandidater med veldig forskjellig bakgrunn til sin podkast. Intervjuobjektene var kunstneren Alfred Vaagsvold og politikeren Jan Oddvar Skisland. Samme spørsmål ble stilt til de to kandidatene, og ett av spørsmålene var om kunstens betydning i ung alder.

– Det var spennende å høre deres tanker om temaet, sier Omdal.

Studentene ble deretter utfordret på hva de tar med seg videre fra disse samtalene.

Hanna trekker fram en opplevelse hun hadde i fjor da studentene deltok på SAND-festivalen.

–Vi samarbeidet med SAND-festivalen, og det var en forestilling for autistiske barn. Lederen av festivalen har i ettertid fortalt at en far ringte han og sa at etter forestillingen hadde sønnen for første gang kommet hjem og fortalt om skoledagen sin. Det var et utrolig rørende innblikk i hva kunst faktisk kan bidra med. Vi tror at tidlige opplevelser kan følge en person  hele livet, sier hun.

Får knytte kontakter i bransjen

En av de andre gruppene valgte å intervjue den danske billedkunstneren Pelle Brage. Kunstneren delte villig sine erfaringer i hele 45 minutter.

–Det var inspirerende å høre hans fortellinger, og at han virkelig bød på seg selv. Det ble nesten vanskelig å holde tiden fordi han hadde så mye på hjertet, sier Ingrid Hellan.

Hun legger til at det er motiverende å komme tettere på kunstnere og andre aktører i bransjen.

–Vi fikk også knyttet viktige kontakter, noe som er svært spennende. I stedet for å bare lese om dem, får vi nå muligheten til å opprette en relasjon og få svar på akkurat det vi lurer på, sier Hellan.

Betydningsfullt fag

Studieprogramleder Jeppe Kristensen ønsket å pirre nysgjerrigheten hos studentene ved å gi dem denne oppgaven.

– Jeg håper studentene sitter igjen med et konkret innblikk i hvordan samspillet mellom kunst og samfunn kan fungere, og samtidig opplever at faget deres er betydningsfullt. Og at det å være opplyst og engasjert er en del av det å jobbe med samtidsteater, sier Kristensen.