Her kan studentene få utfolde seg!

Studentene på Master i Kunstfag har fra og med dette semesteret fått nye flotte lokaler i Marvika, og de ser fram til å bruke disse lokalene og utfolde seg fritt med sine kunstneriske ideer. Lokaler rett ved sjøen byr på flotte læringsmuligheter.

Studentene Camilla Rennesund, Lars Arstad og Anna Zubkova stortrives i nye lokaler.

-Vi er veldig godt fornøyd med de nye lokalene, og gleder oss til å gjennomføre prosjekter, skrive på oppgaver og delta på forelesninger her, forteller de tre studentene Camilla Rennesund, Lars Arstad og Anna Zubkova.

De viser lokalene frem med stor entusiasme, og forteller også at muligheten er tilstede for åpne utstillinger og forestillinger for publikum. Spesielt gleder de seg over muligheten til å utforme rommene etter deres behov og å gi dem et spesifikk kunstnerisk preg - noe de skal begynne med i en av de første workshopene som gjennomføres i dette semesteret på emnet Kunstnerisk utviklingsarbeid.

Masterstudentene er har sin første samling i de nye lokalene.

Studieprogramleder Andre Eiermann er også fornøyd med de nye lokalene: -Et studieprogram på tvers av kunstfagene har selvfølgelig et særlig rombehov, sier Eiermann.

-Tidligere kunne vi vel dekke dette behovet ved å bruke forskjellige steder på campus og i sentrum, men det medførte også forskjellige ulemper. Nå har vi en egen plass hvor vi kan avholde både forelesninger, seminarer, praktiske workshoper og offentlige visninger under et tak, hvor studentene kan jobbe med kunstneriske prosjekter og treffes hverandre oftere, også på tvers av årgangene. Dette er en stor fordel, både med hensyn til faglige, logistiske og sosiale aspekter, og det skal sikkert særlig fremme den videre utviklingen av synergier og en sprelsk studiekultur, sier han.

Stor multisal med mulighet for alt fra opptredener og forestillinger over utstillinger og konserter til forelesninger og filmvisninger.

Tverrfaglig mastergrad med mange muligheter!

På masterstudiet i kunstfag kan studentene fordype seg i fagområdene musikk, scenekunst, visuell kunst – eller kombinasjoner av disse. Utviklingen av din egen kunstfaglige praksis står sentralt i studiet. Denne praksisen kan være kunstnerisk utviklingsarbeid (eget kunstnerisk virke), forskning på kunst eller forskning på formidling av kunst. Masterstudiet passer godt for dem som ønsker å drive egen utøvende kunstnerisk virksomhet eller å arbeide med undervisning og kunstformidling. Studiet legger særlig vekt på samtidens kunstpraksiser, kunstdidaktikk og på hvilke måter kunst inngår i ulike samfunnsmessige sammenhenger.

Flott sjøutsikt fra lokalene i Marvika

I studiet veksler du mellom gruppearbeid, seminarer, forelesninger, prosjektarbeid og eget kunstneriske arbeid. Selve masteroppgaven kan være en kunstnerisk undersøkelse, et kunstdidaktisk utviklingsprosjekt, en vitenskapelig avhandling eller kombinasjoner av disse. Det er mulig å ta et semester i utlandet.

Til og med avfallsbeholderen har et kunstnerisk preg (men følte seg litt ensom i det siste og gleder seg derfor særdeles til å få kunstnerisk selskap snart).