Jump to main content

-Hadde vært gøy om det ble en hit

Studentene på «Låtskriver og Artist» og  ”Elektronisk musikk”  fikk et døgn på seg til å lage en potensiell hit for det asiatiske marked. Låtene ble vurdert av representanter fra det asiatiske musikkmiljøet som var i Kristiansand i forbindelse med låtskrivercampen «Hooklab». Låta «Your Lady» gjorde størst inntrykk på juryen, og ble kåret til årets pre-camplåt!

Lars Kristian Lia, Jørgen Thingstad og Emilie Omland Grimstad vant med bidraget «Your Lady» årets camplåt.

-Vi var litt nervøse da vi fremførte låten, men hadde samtidig veldig tro på den, sier Lars Kristian Lia, Jørgen Thingstad og Emilie Omland Grimstad. Emilie går på på bachelor i Låtskriver og Artist, og de to andre på Elektronisk musikk. Jørgen og Emilie går første året mens Lars Kristian går tredje året. -Vi fikk veldig positive tilbakemeldinger. Vi ble allikevel overrasket over at den vant fordi det var så mange andre bra låter, forteller de.

Fin læringssituasjon

Foreleserne poengterte i forkant at dette var en læringssituasjon, og at de ikke stilte noen krav til oss, sier Omland Grimstad. -Det ga oss en trygghet og vi ble ikke fullt så nervøse. Gruppene ble tilfeldig satt sammen, og for de tre studentene var det første gang de ble ordentlig kjent, forteller de.

-Det var jo en intens måte å bli kjent på, og vi kjente litt på stresset med å lage en låt på kun et døgn. Samtidig følte vi at samarbeidet fungerte veldig bra, og ser ikke bort fra at vi gjør flere samarbeid i fremtiden, forteller trioen. -Lars Kristian hadde en ide til noe, og da vi satt og hørte på det sammen ble vi andre veldig giret. Vi hørte på flere ulike asiatiske låter for å hente inspirasjon, og valgte å gå for et «girl-power» tema skrevet for en jentegruppe.

Studentene fremførte låtene foran juryen, og fikk deretter tilbakemelding.

-Vi jobbet mye med produksjonen sammen, før vi gikk hver til vårt. Det er jeg som skriver teksten, så da jobbet jeg videre med det før vi møttes igjen neste morgen, sier Omland Grimstad. Og gruppen ble ferdig med innspillingen to minutter på ti, mens fristen var klokka ti. -Vi var litt spente da ja! forteller de. Og på tross av dette fikk gruppa beskjed om at de hadde en av de mest ferdige låtene som ble presentert.

Medstudentene lytter spent på hverandres bidrag.

Spennende marked

Totalt 14 sanger ble fremført av de 40 studentene som var samlet i studio A på K-bygget på Universitetet i Agder. Noen av jurymedlemmene kom direkte fra Asia, og har god innsikt i hva som kreves for å nå gjennom i dette nye markedet.

-Asia er et spennende marked. For dem er melodien viktig, og her er vi Europa gode. I USA er de bedre på rytme og instrumental, men vi er best på fengede melodier, forteller juryen. -I Asia har de fått dette inn med morsmelka, vuggesanger står sterkt i kulturen deres. De liker i tillegg å danse og klarer man å engasjere publikum så har man gjort mye riktig, forteller juryen. -Throw away the rules and have fun! lyder det blant annet fra et av jurymedlemmene.

Studentene hadde lagt mye arbeid i å sette seg inn i hva målgruppen ville like, og med titler som «Tickle tickle», «Bomba» og «Tiki Tak» strømmet fengende rytmer ut fra høyttalerne. Juryen hører nøye etter, og gir grundig tilbakemelding etter hver låt.

En engasjert gjeng som deltok på lyttessesion.

Studentene fikk deretter en uke på å jobbe videre med låta, som så skal sendes inn for en ny runde med kommentarer. Lia, Thingstad og Omland Grimstad har jobbet mye med «Your Lady», og er spent på neste tilbakemelding.

Kanskje er det en av Asias nye hits de nettopp har skapt?