Jump to main content

– Hadde jeg hatt muligheten, ville jeg valgt bachelor i samtidsteater

Magnus Sparsaas kan se fram mot en lysende karriere innen teater, og går nå på regi på Teaterhøgskolen i Oslo. Han har tidligere gått på Romerike Teater Folkehøgskole og tatt et årsstudium i litteratur, film og teater ved UiA. Hadde den nye bacheloren i samtidsteater eksistert da han begynte å studere, ville han absolutt sterkt vurdert denne!

Magnus Sparsaas i «Farvel Falkenberg", en forestilling laget på Teaterhøgskolen i Oslo i 2017

– Lærer av de beste

– Noe av det første jeg så på da jeg leste om den nye bacheloren i samtidsteater, var de ansatte på studiet. Jeg kjenner godt til Jeppe Kristensen og Andre Eiermann som tilskuer til forestillinger der de har vært medskapende og jeg har stor respekt for dem begge. Sistnevnte har sin utdannelse fra «Anvendt Teatervitenskap» i Giessen i Tyskland, et studie som de siste tiårene har vært en av Europas viktigste teaterutdanninger for eksperimenterende scenekunst, der jeg selv har lyst til å utdanne meg videre. Det er fantastisk at disse folkene vil være på Sørlandet og utvikle studiet sammen med en fin gjeng av kompetente kollegaer.

White Girl", et forprosjekt til forestilling vist på Ravnedans i Kristiansand i 2018

Samtiden full av spennende temaer

Det er et sympatisk trekk ved utdanningen at den vektlegger samtidsfokuset så tydelig sier Sparsaas. Det virker som man vil være utadrettet og på jakt etter den enkelte students interessefelter og engasjement som de bringer med seg inn i arbeidet med teater. De siste tiårenes utvikling i scenekunstfeltet har åpnet opp mange mulige arbeids og fortellermåter som mange teaterutdanninger enda ikke har tatt helt innover seg, men som det virker som at man ønsker å gi fokus på samtidsteaterutdanningen. Det blir lettere å relatere seg til for publikum når det dreier seg om temaer som også er akutte dilemmaer i deres hverdag, sier Sparsaas.

Psychomindhuntingsqad", en forestilling av Agder Teaterlaboratorium, vist under Arendalsuka i 2018

Lærer mye om samspillet med andre

Han mener også at noen av det teaterutdanningen har gitt han mest erfaring med er trening i samspillet med andre, og hvordan man selv fungerer i en gruppe.

– Man kommer sammen med mange ulike mennesker med vidt forskjellig bakgrunn. Når man lager teater må man jobbe uhyre tett sammen, og man lærer veldig mye om hvordan forholde seg til ulike mennesker i ulike situasjoner. Jeg har lært mye om meg selv, som igjen har vært nyttig i andre sammenhenger. Teater trenger ikke å være ensbetydende med å sette opp allerede skrevne stykker. Prosessen kan være en praktisk, filosofisk øvelse der man diskuterer temaer av potensielt høy privat og samfunnsmessig relevans i åpne og sensitive rom. Det er av stor viktighet å få små samfunn som teaterkollektiver til å fungere hvis man skal kunne ha tro på positiv endring av samfunnet. Jeg mener at en utdannelse innen teater gir erfaringer man kan bruke i et bredt spekter av jobber fordi teaterprosesser trener deg i gruppesensitivitet, samhandling, organisering, effektiv kommunikasjon, innlevelse og empati. Verden trenger flere teaterfolk som virker innen alle mulige fagfelt!

Mange jobbmuligheter

–Framtidsdrømmen min er å flytte tilbake til Sørlandet og starte en teatergruppe. Jeg er utdannet regissør, men i en gruppe kan man jobbe mere likestilt og eksperimenterende også utover kjernefagfeltene sine.  Innad i teatergruppen vil jeg også kunne være scenograf, dramaturg, produsent og dramatiker. Utover teatergruppen vil jeg gjerne også undervise i teater og bevegelse for barn, ungdom og studenter, men også gjerne skrive, drive ungdomsklubb, lesegruppe, felleskjøkken og etterhvert også investere tid i lokalpolitikk. Teater er en organisert form for samfunnsengasjement og kan inkludere alt du måtte ha av personlige interesser og engasjement, det er opp til utøveren å definere mulighetsrommet teater åpner og kan være.

Fokus på samspill og samarbeid

– Det er gledelig at et lokalt fremadstormende talent som Magnus Sparsaas allerede har lagt merke til det nye studiet, og at han ville vurdert å studere Bachelor i Samtidsteater hvis han hadde hatt muligheten. Dette bekrefter de ambisjonene vi har for studiet og de signalene vi har fått når vi har presentert det for samarbeidspartnere, kolleger fra andre utdanningsinstitusjoner og for elever i videregående, sier  instituttleder Merete Elnan ved Institutt for Visuelle og Sceniske fag ved Fakultet for Kunstfag.

– Vi har en sammensetning av ansatte som gjør oss i stand til å ivareta intensjonen om å kombinere kunstnerisk, vitenskapelig og didaktisk praksis, og som Magnus er inne på, så har vi blitt inspirert av andre internasjonale fagmiljø som er gode på det. Så skal vi prøve å ivareta det vi har vært sterke på i det studiet vi faser ut, faglærer i teater, nemlig samspill og ensembletrening, samt at studentene får erfaring fra en rekke skapende prosjekter for og i samarbeid med barn og unge, slik at de kan skape teater som er relevant for et ungt publikum.

– I tillegg ønsker vi å styrke kontakten med arbeidslivet eller kanskje mer presist, bevisstgjøre studentene på at mulighetene for å bruke fagkunnskapen finnes innenfor et meget bredt nedslagsfelt. Vi kommer til å hente inn gjestelærere og gjøre prosjekter i samarbeid med veldig ulike organisasjoner og fagfelt, sier Elnan.

Ønsker du å vite mer?

Les mer om studiet og søk opptak her: