Går rett ut i jobb etter studiene

Catarina Vu er avgangsstudent ved Bachelor i Faglærer Teater (nå Samtidsteater). Flere måneder før hun var ferdig med studiene ble hun tilbudt jobben som produsenthjelper i Dyreparken.

Catarina Vu (til venstre) går rett ut i jobb når hun er ferdig med studiene på Kunstfag. Foto: UiA

Stillingen som produsenthjelper innebærer å være et bindeledd mellom produsenter og skuespillere. Arbeidsdagen vil være ute i feltet, og en stor del av jobben er å sørge for at alle har det de trenger til enhver tid. Dyreparken har i høysesongen 400 startpunkter for ulike underholdningsinnslag hver dag, så Catarina går varierte og spennende dager i møte.

Knyttet viktige kontakter i studietiden

- I løpet av studietiden hadde vi praksis flere ulike steder, blant annet på Kilden, Kulturskolen og barneskolen. Der fikk jeg knyttet viktige kontakter, og det er takket være slike relasjoner at jeg fikk tilbud om stillingen i Dyreparken. Ei jeg jobbet sammen med på Kilden fikk senere jobb i Dyreparken, og kontaktet meg da de hadde en ledig stilling som produsenthjelper, forteller Vu.

Hun legger til at hun også har fått andre jobbmuligheter gjennom praksisperiodene, blant annet har hun vært tilkallingsvikar på Kulturskolen. Slike stillinger lyses i mange tilfeller ikke ut, men rekrutteres via bekjentskaper. Det er derfor utrolig viktig å ha et stort nettverk, sier Vu.

Nettverket hennes har også blitt større gjennom teatergruppen Peripeti, hvor Vu er leder. Hennes sterkeste råd til andre studenter er å engasjere seg og si ja til de muligheter som byr seg.

Catarina anbefaler alle studenter å engasjere seg under studietiden. Selv er hun leder i teaterforeningen Peripeti.

Hvilke egenskaper/kvaliteter tror du gjorde at du fikk jobben?

-I praksisperioden fikk jeg høre at jeg var veldig lærevillig og samtidig  lærte fort. Jeg sa ja til ting selv om det var litt skummelt, og hadde et stort engasjement. Samtidig beholder jeg roen i stressende situasjoner og tenker at det stort sett finnes en løsning på alt. Dette var kvaliteter de satte pris på, og i en hektisk, uforutsigbar hverdag tror jeg det er en fordel å ikke la seg stresse. I tillegg er jeg en person som tenker veldig mye, slik at jeg ofte er «one step ahead» smiler Vu.

Hva tar du med deg fra studiene inn i jobben?

-I løpet av studiet har vi deltatt i mange ulike produksjoner, og da får man være med i hele prosessen, fra planlegging, skaffe kostymer, ordne kulisser til det å styre lys og lyd. Man må gjøre alt selv, og det lærer man mye av. Vi har også hatt en del teori, blant annet forestillingsanalyse. Da evaluerer vi i etterkant, og ser på hvorfor ting er som de er. Det syns jeg er spennende og det kan være enkle ting som publikum ikke tenker så nøye over, men som allikevel er viktig. Plassering av gjenstander er ofte nøye gjennomtenkt.

Hva er det viktigste du har lært på studiet?

-Jeg har fått større selvtillit, og lært å kaste meg ut i ting. Man lærer å bli komfortabel, og ta plass i rommet. Samtidig har vi lært å respektere hverandres meninger, og man tør å kritisere hverandre uten at det blir tatt ille opp, sier Vu.