0
Hopp til hovedinnhold

Fortellinger fra campus

Nå kan du høre historier fra campus formidlet via teaterstudentenes nye podkast!

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne studentgruppen har laget en podkast av fortellinger fra campus.
Denne studentgruppen har laget en podkast av fortellinger fra campus.

Podkasten er en del av arbeidskravet i emnet «Bruke teater», som handler om å se muligheter og anvende teaterfaget i ulike sammenhenger. Studentene på Bachelor i samtidsteater fikk oppgaven «Fortellinger fra campus», før de ble ble delt inn i to grupper og fikk full frihet til å bestemme hvordan historiene skulle hentes inn og formidles.

Forteller egne historier

Den ene gruppen brukte egne erfaringer og intervjuer med andre studenter. Resultatet ble en podkast og en fremføring i teatersalen.

– Alle historiene er ekte og ufiltrert. De handler blant annet om følelsen av å møte eksen igjen på Østsia og det å være ny på et stort universitet hvor det er lett å gå seg vill, sier Ingrid Stokke Tangen.

Hun har sammen med medstudentene innhentet historier fra andre studenter. Noe er selvopplevd.

–Vi håper at publikum både kan le,  gråte og kjenne seg litt igjen i det som blir fortalt, sier Tangen.

Gruppe en fremførte i teatersalen.

Gruppe en fremførte i teatersalen.

 

Skann QR-koden for å høre podkasten.

Skann QR-koden for å høre podkasten.

Får innblikk i studentenes liv

Den andre gruppen valgte å leke spioner og overhøre samtaler på campus. De har notert ned samtaler både i kantina, vrimlehallen og nedover mot bussholdeplassen. Gruppen fremførte fortellingene på plenen i snø og minusgrader.

Gruppe to har lekt spioner og overhørt samtaler på campus.

Gruppe to har lekt spioner og overhørt samtaler på campus.

Vilde Sørensen Vabo syns innhentingen har vært en spennende opplevelse:

–Man hører jo mye forskjellig. Det er ingen som vet at vi har hørt på dem og skrevet ned samtalene, så det er helt ufiltrert og fremstiller ekte samtaler som studenter faktisk har her på campus, sier Vabo.

Ville gi studentene en praksisnær opplevelse

Emneansvarlig Marianne Nødtvedt Knudsen ville gi studentene en praksisnær opplevelse, i en tid hvor studentene ikke kommer seg ut i praksis på grunn av korona. Hun gav studentene fritt spillerom for hvordan de løste oppgaven.

–I anvendt teater er det en forutsetning at studentene selv har eierskap til materialet, så jeg måtte derfor gi slipp på mine egne ideer. Jeg er veldig imponert over hva de har fått til, sier Nødtvedt Knudsen.

Marianne Nødtvedt Knudsen.

Marianne Nødtvedt Knudsen.