Jump to main content

Forskningskonsertene ble en suksess

Nylig gikk det årlige arrangementet Forskningsdagene av stabelen, og institutt for rytmisk musikk arrangerte i tradisjonen tro konserter hvor ulike forskningsprosjekter ble presentert. I år var det stipendiatene Erik Kimestad Pedersen og Jan Inge Nilsen som opptrådte foran en fullsatt intimsal på Teateret.

Erik Kimestad Pedersen var først ute på forskningskonserten. Her blir han intervjuet av Rolf Kristensen.

-Det er viktig for oss å vise fram mangfoldet vi har på institutt for rytmisk musikk, og gjennom disse konsertene gir vi publikum en innføring i selve forskingen bak musikken. Det blir dermed mer en bare en konsertopplevelse, forteller prosjektleder Rolf Kristensen. Han er medlem i forskningsgruppa for utøvende rytmisk musikk som også arrangerte den andre konserten: Låtskriveraften Spesial.

-Ingenting er rett eller galt

Erik Kimestad Pedersen spiller trompet og forsker på harmonisk improvisasjon.

-Forskningen min handler om å ha alle 12 tonene tilgjengelig i enhver gitt harmonisk improvisasjon, og inkludere de tonene som noen kanskje ser på som «feil». Slik jeg ser det er det ingenting som er rett eller galt, sier Kimestad Pedersen.

Han har tidligere studert i København, og holder nå på med sin Ph.D ved Universitetet i Agder.

-Rytme og groove

Jan Inge Nilsen spiller trommer, og forsker på kvintolunderdeling i musikk. Kvintolunderdeling vil si at grunnpulsen i musikken deles inn i fem, og nye rytmer lages ut ifra det. Dette konseptet har vært svært lite brukt tidligere. Han forteller at rytme tolkes forskjellig, og at det er lett å bli låst fast i egne mønster.

-Jeg ønsker dermed å introdusere publikum for nye tolkingsmodeller som gir dem nye måter å oppleve musikken på, sier Nilsen.

Jan Inge Nilsen forsker på kvintolunderdeling i rytmisk musikk.

Se en smakebit fra konserten her: