Forskningskonsertene 2020

Tradisjonen tro vil det også i år bli avholdt Forskningskonserter under Forskningsdagene. Disse går av stabelen 22. og 23. september på Teateret.

Låtskriveraften spesial er den første konserten under Forskningsdagene.

Konsertene vil foregå over to dager, og er i regi av Popular Music Research Unit (PMRU) ved Institutt for rytmisk musikk ved UiA. Første dag er det Låtskriveraften spesial, og dag to er det konsert med bandene Synthetix og Rendezvous Point.

Dag 1: Låtskriveraften spesial

Låtskriveraften spesial blir i år starten på et forskningsprosjekt som omhandler arven etter Anne Grete Preus. Ideen oppstod fra det lokale låtskrivermiljøet på UiA, ledet av Hilde Norbakken og Askil Holm.

- Konserten blir et startskudd for forskningsprosjektet. Gjennom konserter og intervjuer med en lærer, en masterstudent og en alumni-gruppe gjør vi samtidig en datainnsamling hvor vi finner ut av hvordan vi vil gå videre med forskningen, sier Holm.

Holm skal selv ha rollen som konferansier og intervjuer denne kvelden, og skal intervjue Hilde Norbakken som lærer, Vi og du som er alumni og Lars Møll Kleiven som er masterstudent.

Arrangementet finner sted ganske nøyaktig ett år etter at Preus gikk bort, og blir dermed den første aktiviteten som finner sted på instituttet for å hedre hennes minne.

- Anne Grete var veldig opptatt av å bli kjent med studentene, og hun brukte mye tid på å forstå hvert enkelt individ. Det blir en fin måte å hedre henne på, både kunsterisk og faglig, sier Holm.

Låtskriveraften spesial vil finne sted på Bi-scenen på Teateret, og bandet til artistene, bestående av en bachelorstudent og tre masterstudenter, er også involvert i forskningsprosjektet som er finansiert av Studenter i forskning.

Synthetix skal spille konsert 23. september.

Dag 2: Konserter med Synthetix og Rendezvous Point

Dag to er det dobbeltkonsert på hovedscenen. Først ute er med bandet Synthetix, med førsteamanuensis Bernt Moen i spissen. Moen fordyper seg i sin forskning i elektroniske tangentinstrumenter, og foretar et dypdykk i samspillet med syntheseizer og elektronikk. Musikken hans er basert på improvisasjon og er ikke plassert i forhåndsbestemte stilarter. Med seg har han de tidligere studentene Tobias Solbakk og Eirik Aske. Bernt Moen blir intervjuet av Rolf Kristensen om forskningsprosjektet.

Rendezvous Point, internasjonalt anerkjent prog metal band med utspring i institutt for rytmisk musikk.

Rendezvous Point er et prog metal band som består av tidligere studenter ved rytmisk institutt: Geirmund Hansen på vokal, Baard Kolstad på trommer, Petter Hallaråker på gitar, Nicolay Tangen Svennæs på keyboard og Gunn-Hilde Erstad på bass.

Gunn-Hilde er doktorgradsstipendiat og forsker på Timani som er en metode for å hjelpe musikere til å yte sitt beste og samtidig unngå belastningsskader ved å lære relevant anatomi og bevegelseslære for musikere. Samtidig ser hun på om anatomiske forskjeller mellom kvinner og menn kan være en av de mange grunnene til at det er så få profesjonelle kvinnelige musikere innen populærmusikk, og hvilke psykiske og fysiske belastninger som kan oppstå både på turné og i øvingsrommet når man spiller elbass i et progressivt metalband. Hun vil bli intervjuet av Per Elias Drabløs før konserten.

Rendezvous Point spiller etter Syntetix den 23. september.