Filmmusikkprodusenten

Student ved master i rytmisk musikk har komponert musikk til filmer som vises på kortfilmfestivalen.

Filmmusikkprodusenten

13.–17. juni går Kortfilmfestivalen i Grimstad av stabelen. Festivalen viser norske og internasjonale kortfilmer, dokumentarer og musikkvideoer, samt at det arrangeres seminarer, workshops og konserter.

Kortfilmfestivalen er en viktig møteplass for nye og etablerte filmskapere i Norge, og trekker også filmskapere fra resten av verden til Grimstad. Festivalen ønsker å legge til rette for at det knyttes kontakter mellom det norske og det internasjonale filmmiljøet.

Sindre Svenning går første året på master i Rytmisk musikk ved Universitetet i Agder (UiA). Han har komponert musikken til to av filmene som skal vises under årets festival; «Sover du?» og «Home». Dette er et samarbeid mellom studenter på Litteratur, film og teaterstudiet (LFT) i Kristiansand.

Samarbeidet mellom LFT og musikkstudentene ble arrangert av Bjørn Ole Rasch og Kristian Mosvold. Svenning fikk ansvaret for å rekruttere musikkelever som interesserte seg for filmmusikk, samt å lage en Musikkdatabase som de kunne bruke.

For disse filmene ønsket jeg å skape et lydpallet ved bruk av droner og pads (altså lange, relativt ensformige toner som gir filmene en slags musikalsk tekstur) istedet for å fokusere på å lage "normale komposisjoner" med melodier og musikalske temaer, sier Svennig.

Etter LFT studentenes ønsker, lagde jeg dette lydpalletet med tanke på at det ville ligge langt bak i lydbildet, og ikke ta særlig mye fokus fra seerne. Lydene varier litt men kan for det meste karakteriseres som "mørke eller spenningsfylte toner" som gir filmene en ambiens som speiler filmenes thriller-aktige narrativ. Det har vært en spennende og lærerik prosess, og det er ikke alltid komponist og regissør er enige underveis, forteller han.

Men sluttproduktet er begge parter fornøyd med.

Sindre ønsker videre å jobbe med å produsere filmmusikk etter studiene, og mener årene på UiA har gitt han den faglige tyngden han trenger.

Vi har vært heldige, og har hatt flinke forelesere med bakgrunn fra musikkbransjen. Det har vært inspirerende og lærerikt, og vi har hatt et godt samarbeid. Jeg vil absolutt anbefale studiet i elektronisk musikk til andre som ønsker å jobbe med filmmusikk, avslutter han.