Fagdag om bruk av digitale virkemidler i teatersammenheng

Som en del av prosjektet «Platform Shift +» og i samarbeid med SAND-festivalen arrangerer Institutt for visuelle og sceniske fag en såkalt «Creative National Forum Day». Tema for dagen er “Playing – with digital tools available”, og målet er å inspirere og gi andre muligheten til å lære mer om digitale verktøy til bruk i teatersammenheng.

My Square Lady er et av foredragene du kan få oppleve på Creative National Forum Day

Dagen vil være todelt, med fire parallelle sesjoner for studenter og ansatte fra lunsj og med åpne foredrag på ettermiddagen.

Disse to foredragene vil være åpne for alle, og finner sted i B1 018 kl 18-19.30:

Foredrag 1: The Gob Squad: My Square lady

Gob Squad er en artistgruppe fra Berlin, som består av tyske og britiske artister som gjennom opptredener og videoer søker etter hverdagsmagi. De utforsker møtepunktet mellom teater kunst, media og virkelighet, og de inviterer publikum til å ta et skritt bak deres tradisjonelle rolle som passive observatører. Gruppen ble etablert i 1984, og produksjonene blir vist jevnlig over hele Europa, og de har vært på turne i alle kontinent utenom Antarktis. De syv medlemmene samarbeider om konsept, retning og utøvelse. Og de inviterer ofte andre artister, utøvere og de inviterer ofte andre artister, utøvere og teknikere til samarbeid på enkelte prosjekter. To av medlemmene vil holde en praktisk workshop om improvisasjon, og de vil presentere produksjonen “My Square Lady” som hadde premiere I 2015.

“My square lady” er inspirert av My Fair Lady, en Broadway musical basert på George Bernard Shaw’s «The Pygmalion» om den enkle cockneyblomsterpiken Eliza Doolittle som blir plukket fra Londons gater og utdannet av språkprofessor Henry Higgins under et veddemål at han kan få henne til å fremstå som en vanlig dame etter 6 måneder med intensiv trening.

I denne produksjonen er det den enkle Myon, en dimensjonal human robot på størrelse med et syv år gammelt barn (1,25 m høy og veier 15 kg). Gob Squad forsøkte å utdanne Myon til å uttrykke seg som et menneske. Mange spørsmål ble reist underveis.  -Hva betyr det egentlig å være menneske? Hva er følelser og hvorfor trenger vi dem? Trenger en robot dem også? Hvorfor vil vi ha kunstig intelligens? Hvorfor ønsker vi å ha opera? Trenger Myon et kostyme?

Foredrag 2: Dirk Neldner: Shift happens – the needed changes of theatre for young audience

Teater slik vi kjenner det i dag står ovenfor et viktig skifte, fordi den virtuelle verden er blitt integrert i unge menneskers hverdag. Hva er konsekvensene for publikums utvikling og engasjement? Fremtiden blir konstruert hver dag i ungdoms hender, sinn og virtuelle aktiviteter. Teaterets skifte kan være en del av verden de bygger. Nøkkelen til forandring er ofte ekte bekreftelse og dypere forståelse av hvordan den digitale verden opererer. Dirk Neldner er kunstnerisk leder av et paneuropeisk nettverk, og han vil presentere noen eksempler fra hele Europa som utviklet i PLATFORM shift + (www.platformshift.eu).

Fra kl 12 vil det foregå workshops som kun er for teaterstudentene:

Workshop A: Jeppe Kristensen og Andreas Röst: Home-made bluckbuster

I denne workshopen vil vi arbeide med kameraer og live-redigering, og leke oss frem med ulike spesialeffekter fra stuntfilmtiden. Vi vil gjenerobre gamle foretellerteknikker, som filmindustrien i dag har gjort oss til passive tilskuere. Vi gjør fortellingen til vår egen!

Workshop B – Øystein Flemmen  og Stein Erik Skaar: Lekestue med Qlab, videoprojeksjon og Xbox Kinnect.

Qlab har blitt en teknisk bransjestandard for gjennomføring av alt fra enkle til veldig avanserte forestillinger og andre sceniske arrangementer. Programmet fokuserer på multimedia kontroll og playback, og kan på avanserte måter styre lyd, video og lys med et enkelt tastetrykk, eller en «GO button» på mobiltelefonen. Denne dagens workshop vil gi dere en innføring i hvordan dette programmet kan muliggjøre kreative ideer med færre tekniske begrensinger. Vi skal så vidt innom lydstyring og veldig kort innom lysstyring, men hovedfokus vil ligge på video. Hvordan kan vi bruke projeksjon som scenografi og hvordan «mappe» 3D elementer? Hvilke muligheter gir effektbasert live-filming og videofiler? Og hvordan kan vi bruke Xbox sitt Kinect kamera som en sensor i krysning mellom live-filming og videofiler? Workshopen vil basere seg på felles utforskning og legges selvfølgelig opp for nybegynnere.

Workshop C – Miles Chalfrat and Sean Patten fra Gob Squad: Gruppe improvisasjon

Denne workshopen er basert på spilleregler og strukturer rundt personlig / politisk improvisert skriving. Inspirasjonen er Gob Squads stykke Dancing About, hvor deltakerne gjør uttalelser om hvem de er og hva de tenker om verden, og de andre danser om de er enige med uttalelsene. Dans erfaring er ikke nødvendig i det hele tatt, og generelt er det hele en intens og morsom opplevelse for alle involverte.

Workshop D: Phillippe Domengie- Bruk av greenscreen I teater

«Collective Le Nomade Village» er et laboratorium for kunstneriske og tekniske undersøkelser. De tilbyr moderne dans, teater, bilde, musikk og programmering. Digitale verktøy, allestedsnærværende fra opprettelse til produksjon, det å få en tettere dialog med publikum under forestillingen er viktige momenter. For å kanalisere alle mulig felt som aktiverer digitale verktøy, har kollektivet valgt å utforske den virkelige, kroppen, kjødet og fortellingen. De oppdager historier, scenemodeller, imaginære konstruksjoner som kombinerer virtuelle rom og sanntid, både innenfor og utenfor teateret.

Arrangementet arrangeres i samarbeid med Platform shift og Creative Europe