-Et spennende møte

Torsdag 14. november får du mulighet til å delta på en helt spesiell konsertopplevelse. Urfremføringen av «Jordens Sang», skrevet av Rolf Gupta i anledning KSOs 100-årsjubileum. Etter konserten blir det live remix av E Collective, som består av studenter på elektronisk musikk, ledet av Jan Bang.

Møtet mellom to helt ulike måter å skape musikk på er veldig spennende, mener Jan Bang (f.v), Kristian Isachsen og Rolf Gupta.

- Det er noe fint med dette møtet, som består av to helt ulike former å lage musikk på, sier Jan Bang. Han har drevet med live remix i over 20 år, og mener han får mer og mer respekt for denne musikksjangeren jo lenger han har holdt på med det. Det er spennende å se hvor langt man kan dra det, og at vi hele tiden har utgangspunkt for en ny opplevelse, sier Bang. Når konserten til Rolf er ferdig, så gir E Collective publikum en ny opplevelse, og bygger videre på det de allerede har hørt.

Kristian Isachsen er en av studentene som skal være med å remixe, sammen med medstudent Kristine Hoff og et eget band. Han forteller litt om hvordan de arbeider for å trekke ut momenter fra konserten som de bygger videre på.

-Under konserten har vi stått med hodetelefoner og hentet ut klipp som vi deretter bearbeider. Så når konserten er ferdig, har vi noen byggeklosser som vi vil jobbe videre med. I samplingperioden foretar jeg deretter en del valg. Klippene kan være fra koret, eller ulike deler av orkesteret. Deretter forvalter vi musikken, og det foreligger mye forarbeid bal denne prosessen. Både i forhold til hvilke valg man gjør når man henter ut materiale og når tid man gjør det.

-Jeg sammenligner måten vi jobber på med en ingefær, sier Jan Bang. Den har ikke noe start eller sluttpunkt, men vokser ut fra et senter.

Ledende dirigent

Gupta regnes som en av de ledende norske dirigentene i sin generasjon, og har vært aktiv som komponist fra slutten av 1980-tallet. Han har vært gjestedirigent for samtlige norske orkestre foruten flere ledende orkestre i Norden, Europa og Australia. Han har tidligere skrevet verket Chiaroscuro i anledning KSOs 75 års jubileum i 1995. Han var også KSOs tidligere sjefdirigent og kunstnerisk leder.

- Jordens sang reflekterer over de mest grunnleggende spørsmålene menneskeheten til alle tider har stilt. Det er en historie om skapelsen, inspirert av 3000 år gamle indiske tekster som omhandler hva som skjedde før skapelsen og hvem som skapte selve skapelsen. Jordens sang handler også om at vi må ta vare på jorda vår, sier Gupta. (Kilde: www.kilden.com)

Kjøp billetter til konserten