Et høydepunkt i hverdagen

I høst arrangerte Institutt for klassisk musikk lunsjkonserter hver onsdag. Sal 1 var fullsatt hver gang, og publikum bestod av både interne og eksterne deltakere.

Geir Egil Rødsvik fra Søm tok turen hver onsdag til UiA for å gå på lunsjkonsert.

– Lunsjkonsertene har blitt et ukentlig høydepunkt for meg som pensjonist, og studentene imponerer meg hver gang med sitt høye nivå. Det er en glimrende mulighet til å vise fram UiA og kvaliteten på både studenter og ansatte, sier Geir Egil Rødsvik fra Søm.

Han er en av tilskuerne som kommer utenfra, og har hver onsdag har tatt turen til sal 1 i K-bygget for å nyte klassisk musikk fra et bredt spekter komponister.

Konsertene har også vært flittig besøkt av studenter og ansatte på UiA. En av dem som har besøkt konsertene er Tone Øverland, rådgiver på kommunikasjonsavdelingen.

– Det er virkelig et privilegium å kunne få et slikt pusterom midt på dagen på campus. Lunsjkonsertene er en fin kulturopplevelse. Jeg blir imponert og skikkelig stolt over hvor gode musikkstudenter vi har på universitetet, sier Øverland.

Evje folkehøgskole besøkte UiA i høst og fikk med seg en lunsjkonsert.

Elever imponert over studentene

I høst besøkte elever fra Evje folkehøgskole Fakultet for kunstfag. Elevene ble invitert med på konserten, og ble meget imponert  over nivået på studentene.

Sal 1 var fullsatt hver gang.

Populært internasjonalt

Arrangør Mariam Kharatyan, førsteamanuensis på Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk, har dermed innført et internasjonalt initiativ til Kristiansand.

–På internasjonale utdanningsinstitusjoner har det i flere år vært vanlig at musikkstudenter holder lunsjkonserter. Det er en glimrende mulighet for studentene i å opptre foran publikum, og samtidig vise fram internt og eksternt hvilket høyt nivå studentene ligger på, sier Kharatyan.

Hun merker at studentene utvikler seg for hver gang de opptrer.

–Det er veldig motiverende å få være med på utviklingen, både musikalsk sett men også at de blir mer komfortable foran publikum, sier Kharatyan.

På grunn av Covid-19 situasjonen har det ikke vært mulig å avholde lunsjkonserter i vårsemesteret, men vi starter opp igjen så fort det lar seg gjøre.