-Et helt nytt univers

Professor i rytmisk musikk ved UiA, Geir Holmsen har sammen med Maj Britt Andersen og Lars Saabye Christensen nettopp gitt ut plata «Et stille sted». -Sammen har vi skapt et nytt univers. Det er blitt en kombinasjon av det nære og det mektige ved bruk av Kringkastingsorkestret, cellisten Truls Mørk og akkordionisten Daniela Reyes Holmsen, sier han.

Geir Holmsen. Foto: Jo Michael

Denne plata er rettet mot et voksent publikum og gjenspeiler erfaringer som man kan ha dersom man har levd en stund. Eller som Lars Saabye Christensen sier  - Sangene favner der vi er i livet, som en poetisk kommentar. Ja, det vemod, men også erfaring og realisme.

Ideen til plata oppstod for rundt 2,5 år siden, da de tre møttes på en festival. De kom i snakk, og kom inn på tanken om at det hadde vært spennende å gjøre et prosjekt sammen.

-Et par dager etterpå kom den første teksten fra Saabye Christensen, forteller Holmsen. Tekstene er skrevet i diktform, som jeg så komponerer musikk til.

Siden har de jobbet med plata, men med andre prosjekter inne i mellom. - Det er en spennende prosess når man har teksten foran seg. Det er nesten som en intuitiv prosess, og det oppstår resonans. Det er også interessant hvordan man tolker kunst forskjellig, mener Holmsen.

Dette er ikke ment å være en forlengelse av vårt barneunivers, og det har det heller ikke blitt. Det har blitt en voksenplate, men den som leter finner nok spor av våre tidligere produksjoner her også.

I tillegg til at tekstene er for voksne denne gangen, er det også flere ting som er nytt. Maj Britt Andersen synger på bokmål, i motsetning til dialekt slik vi er vant til å høre henne.

-Siden vi hadde et symfoniorkester og fantastiske solister til disposisjon, åpnet det opp mange muligheter for meg som komponist, sier Holmsen. Det er lengre instrumentale strekk, som kan gi rom for refleksjon over tekstene på en annen måte enn det vi tidligere har gjort i vår musikk for barn. Den særpregede stemmen og formidlingen til Maj Britt, er fortsatt det bærende element. Det har vært veldig spennende å jobbe med dette prosjektet og frister til fortsettelse i fremtiden, avslutter Holmsen.

Hele plata ble fremført i Store studio i forbindelse med utgivelsen. Saabye Christensen leste dessuten nye dikt, skrevet for anledningen. Dette vil bli sendt på NRK 1 på lørdag 15.desember og kommer i reprise i romjulen.

Hør plata her: