Er du en kunstner?

Studentene som tar valgemnet MyMachine ved ingeniørutdanningen i Grimstad fikk muligheten til å teste dette ved hjelp av maskinen «Artist detector!"

Er du en kunstner?
Studentene i Grimstad fikk teste ut maskinen "Artist detector"

Maskinen "Artist detector"», er utviklet av Hans Gerhard Meier. Meier er art director, multikunstner og førsteamamuensis i interaksjonsdesign ved Arkitektur- og design høyskolen i Oslo. Maskinen tok Meier med som eksempel på prototyping da han nylig hadde gjesteforelesning i valgemnet My Machine i Grimstad.

Maskinen er inspirert av PISA målinger og Kunnskapsdepartementet - det norske skoleverket iver i å måle ferdigheter og redusere kunst og håndverk i skolen.

Mer om dette kan du lese i følgende kronikk:

Valgemnet My Machine gir praktisk erfaring med prosjektledelse og produktutvikling gjennom prosjektarbeid. Det bygges en fungerende drømmemaskin/prototyp basert på ideer utviklet av barneskolebarn i samarbeid med yrkesfag. MyMachine involverer 130 elever på barnetrinnet, 30 elever på videregående yrkesfag, åtte ingeniørstudenter fra fire ulike fagretninger og to fakultet.

Fra workshopen hvor studentene kunne teste om de er en kunstner eller ikke.

Vil du se tidlige prototyper av årets My Machines, kom til Vrimlehallen på mellom 9 og 12 tirsdag 6. november!

Maskinene i år er votteskyter, massasjemaskin formet som munnen til en krokodille, omformer som du enten blir kjempesterk eller en ballerina av, en trampoline pimpet med lyd og lys og en søppelkasse for barn.

En av maskinene i årets My Machine. Hva med å få massasje av en krokodille?

Etter workshop med barnetrinnet og befaring hos videregående, var det tid for videreutvikling av ideene og innføring i prototyping. Hans Gerhard Meier lærte bort vi verdien av å lage papp modeller av ideene, som et første steg frem mot en brukbar maskin.