0
Hopp til hovedinnhold

En unik FERD

Prosjektet «Music Without Borders» hvor folkemusikk fra Setesdalen tas med rundt  i verden omtales blant annet som «et fantastisk og nyskapende banebrytende arbeid som er uten sidestykke.”

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bjørn Ole Rasch har all grunn til å være stolt av prosjektet «Ferd»

-Det har blitt noe helt unikt, noe som ingen har sett maken til, sier prosjektleder Bjørn Ole Rasch. Sammen med kollega Ingolv Håland og ulike musikere fra Setesdalen har han i tre år jobbet med prosjektet som får udelt positive kritikker.

-Hva inspirerte deg til å gjennomføre dette prosjektet?

-Det begynte med at Per Kvist, tidligere dekan ved Fakultet for kunstfag, utfordret oss på å skrive en PKU-søknad. Utfordringen var at man måtte skape noe helt unikt. Og dette er en utfordring som går igjen: hva er unikt?

-Vi har helt unik folkemusikk i Agder som faktisk vurderes på Unescos verdensarvliste. Vi hadde en fantastisk mulighet til å forske i vår egen kultur, og samtidig tenke internasjonalt. Internasjonalisering er også en del av UiA’s strategiuniversitetsstrategi, og da kan man trekke inn det med verdensmusikk og alt som hører med. Så vi søkte, og fikk beskjed om at for første gang fikk UiA tildelt PKU midlene og vi kunne sette i gang. Det føltes som en seier og en viktig bekreftelse på vårt akademiske nivå her ved kunstfag, sier Rasch.

-Først innhentet vi kildemateriell fra Setesdal. Vi samarbeidet med Kirsten Bråten Berg, som er den viktigste personen innenfor stevtradisjonen. Sigurd Brokke på munnharpe, Hallvard T. Bjørgum, Gunnar Stubseid på hardingfeler. Denne generasjonen kan dette til fingerspissene. Vi gjorde grunnopptak med disse 4, og det var hele basisen for prosjektet.

På jakt etter følelser

Vi tok med oss kilde-opptakene og dro ut i verden. Vi var på jakt etter responsen, hva folk følte da de hørte det. Vi ville finne ut av hvordan de intuitivt responderte da de hørte musikken, og om de kunne forstå både tematisk og tekstlig hva det handlet om.

Og når man får respons kan man begynne å sette det sammen. Det er temaer som mange andre i verden kjenner seg igjen i. Lengsel, håp og fattigdom, drømmen om et bedre liv. Det var reaksjonene vi var på utkikk etter. Kan du føle og forstå hva teksten handler om? Er det noe som er riktig for deg å respondere med? Hva føler du når du hører dette stevet?

Videre bygger man nettverket større og større ved å be andre musikere respondere på responsen igjen og med dette skaper en helt  ny musikkopplevelse. Til slutt reiste tilbake til Setesdalen og se på hvordan kildene responderte på det vi hadde gjort.

 

Prosjektet lever videre

-Nå i etterkant er det veldig viktig for oss at ikke materialet blir lagt i en skuff og glemt, men at det lever videre, sier Rasch. Vi sitter igjen med 2 terrabyte med opptak etter alle opptakene i utlandet. Vi har brukt 20%, og har 80% igjen som nå skal digitaliseres og katalogiseres slik at studentene kan få tilgang til det. Det er viktig for meg at studentene får tilgang til det og får jobbe videre med det. Det er et helt unikt forskningsmateriale og det største vi har hatt her ved avd. For Kunstfag, sier Rasch.

   

FERD har fått fantastiske kritikker.

Utelukkende fantastiske kritikker

Plata FERD har fått utelukkende fantastiske kritikker, og at dette virkelig betyr noe. Kritikerne sier blant annet:

 

”Musikk uten grenser' er et unikt, edelt og prisverdig prosjekt basert på verdensarv og kommunikasjon. Musikk i sin reneste form ... som et universelt språk!” Jan Coonen

 

”Hver melodi på platen har utviklet seg til et unikt stykke musikk, i mange tilfeller langt borte fra det originale materialet. Det som i utgangspunktet kunne virke som et stivt forskningsprosjekt ved universitetet, har blitt et fantastisk og nyskapende banebrytende arbeid som er uten sidestykke.” (World Music Central)

 

”Et timelangt rent musikalsk eventyr som lyder som en ren spirituell opplevelse,  alt samlet i det interaktive forskningsprosjektet "Music Without Borders" basert på sanger fra den rike eventyrlige norske folkemusikkhistorien i Agder.” (Folk Roots May 2018 .Verdens ledende World Music Tidsskrift)

 

" Det norske forskningsprosjektet Ferd ble opprettet av produsent Bjørn Ole Rasch. Målet hans var å gi den norske folkemusikken større oppmerksomhet med å krysse musikalske grenser rundt om i verden. Prosjektet har oppnådd mye kritisk anerkjennelse og oppmerksomhet internasjonalt og er rangert 4/5. " (http://www.keysandchords.com/album-review-blog/ferd-music-without-borders)

 

”Hver tittel er en oppdagelse, hvert sekund en fortryllelse. Helt fantastisk og eksotisk,”(NRK P1)