Emma er plakatkunstneren for UiArt 2023

Emma Alvilde Larsen vant UiArts plakatkonkurranse. Hennes digitale kunst vil dermed fronte 2023-utgaven av eksamensfestivalen.

Student Emma Alvilde Larsen vant plakatkonkurransen for UiArt 2023.
Lærer Nina Bjørkendal (t.h.) lurte studenten Emma Alvilde Larsen med at de skulle ha «et møte». Sammen med jurymedlem Saara Ojanen (t.v) overrasket hun vinneren av UiArts plakatkonkurranse med blomster og førstepremien på 5.000 kroner.

UiArt er kunstfagstudentenes egen eksamensfestival. Over 100 konserter, forestillinger og utstillinger står på plakaten når festivalen rulles i gang på ulike scener i Kristiansand og på UiA denne våren. I 2023 foregår UiArt-festivalen i perioden 8. mai til 4. juni.

Nytt av året er at kunstfagstudentene også har stått for utformingen av selve festivalplakaten.

Det er Emma Alvilde Larsens digitale kunst som preger profilen til UiArt 2023. Emma er student på Fakultet for kunstfags årsstudium i visuell kunst og formidling. Kunstneren selv ble overrasket og glad da hun fikk vite at hun hadde vunnet plakatkonkurransen:

– Dette hadde jeg ikke forventa, for jeg vet at det var mange som sendte inn bidrag. Det er veldig gøy at mitt digitale uttrykk faktisk vant! sier Emma.

Årets plakat for UiArt 2023

Her er årets festivalplakat, basert på Emma Alvilde Larsens digitale kunst.

Ba studentene om hjelp

UiArt-festivalen arrangeres hver vår av Fakultet for kunstfag ved Universitetet i Agder. I 2023 ønsket fakultetet å legge til rette for økt studentinvolvering i arbeidet med festivalen. Dermed ble det lyst ut en plakatkonkurranse på nyåret, der fakultetets studenter ble bedt om å sende inn forslag til visuelt uttrykk for årets festival. De stod fritt til å velge stiluttrykk, teknikk og formspråk.

Totalt 17 forslag ble sendt inn til konkurransen. Vinneren ble kåret av en jury som bestod av Saara Maria Ojanen, grafisk designer på UiA, Nina Björkendal, universitetslektor på Institutt for visuelle og sceniske fag, og Elena Spiridonidi, tredjeårsstudent på bachelor i visuell kunst og formidling.

– Et blikkfang

Emmas kunstverk var ett av de mest originale bidragene i konkurransen. Etter flere jurymøter med ivrige diskusjoner var det til slutt en enstemmig jury som kåret vinneren.

– Vi la merke til dette bidraget med én gang. Det var et blikkfang, sier jurymedlem Saara Ojanen.

Juryen ønsket dessuten en plakat som kunne fungere på ulike flater, og som kunne favne flere av fagmiljøene på Fakultet for kunstfag. Det gjør forslaget til Emma:

– Det er en plakat med en særegen stil som kan representere bredden i kunstfagene. Bidraget utfordrer seeren og inneholder spennende kombinasjoner.

– Verden blir litt vakrere med oss

Kunstneren selv synes det er motiverende å få mulighet til å bidra i et større prosjekt som UiArt-festivalen er:

– Vi sitter jo litt i våre egne verdener med hver våre prosjekter, så det er fint å få en bekreftelse på at det vi gjør er bra, sier Emma.

Hun gir denne beskrivelsen av hvordan hun har jobbet med kunstverket:

– Jeg valgte et digitalt uttrykk for å representere den digitale verdenen vi lever i, eller blir tvunget til å leve i. Det kan se litt ut som rot eller en systemfeil, men det er slik det kan føles til tider.

Hun forteller at de fargede firkantene representerer kreative sjeler, som for eksempel kunstfagstudenter. Både kunstnere og studenter kan tidvis oppleve å bli tvunget inn i systemer.

– Systemene tar ikke alltid tar vare på oss, og de dyrker ikke alltid våre ferdigheter. Men verden blir litt vakrere med oss, sier hun.

Ville fange essensen

Fakultetet for kunstfag har fire fagmiljøer som tilbyr utdanning innen klassisk musikk, rytmisk musikk, sceniske fag og visuelle fag. Emma ønsket å uttrykke noe som er representativt for hele fakultetet i sitt kunstverk.

– Studentene er forskjellige og vi vet kanskje ikke så mye om hva de som sitter rett over gangen holder på med.

– Det jeg føler at vi har til felles er bevegelse, vi er alle skapere, sier hun.

Emma har laget kunstverket i ProCreate. Dette er et digitalt verktøy der utgangspunktet ligner mye på et blankt, fysisk lerret, men der pensel, blyant og andre verktøy er digitale.

– Jeg er glad i geometri og liker systemer når jeg jobber. I arbeidet med festivalplakaten har jeg kombinert det kontrollerte og det mer frie og tilfeldige, sier Emma.

– Og kanskje oppsummerer dette oss studentene som går en kunstfaglig retning. Som alle andre trenger vi rammer, men det er også vi som tør å «pushe» grensene først og utfordre systemene.