BomBom-patruljen har med sine fengende rytmer skapt begeistring og engasjement blant befolkningen på Lesbos.

Drømmen som ble virkelighet!

En tidlig morgen for snart ti år siden våknet professor Bruce Rasmussen opp og hadde hatt en helt spesiell drøm. To måneder senere var BomBom-patruljen er realitet, og ti år etter er bandet fremdeles en viktig del av studentenes hverdag.

-Det var både rart og kult på en gang. Jeg våknet opp en morgen og hadde alt klart i hodet, forteller professor Bruce Rasmussen, initiativtaker bak trommegruppa BomBom-Patruljen ved institutt for rytmisk musikk på UiA. Gruppa har siden vært med å engasjere studenter på instituttet både faglig og sosialt.

-Jeg bare visste at vi måtte starte en trommegruppe på rytmisk, og hele konseptet var klart i drømmen min, alt fra kostymene, hvordan trommene skulle være og det musikalske uttrykket. Til og med noen av groovene, forteller Bruce med et smil, som umiddelbart måtte finne et papir og skrible ned ideene. Noen av sangene fremfører orkesteret fortsatt den dag i dag.

Bruce Rasmussen er initiativtaker bak trommegruppa BomBom-patruljen, som i ti år har vært til glede og engasjement blant studentene på rytmisk linje på UiA.

-Jeg satte umiddelbart i gang med planleggingen, fikk med studentene, søkte og fikk blant annet 100 000 kroner i tilskudd av SørBok. Videre engasjerte vi en trommeprodusent i Søgne, Jens Gunnar Ormestad, som produserte trommene på bestilling. Jeg hadde ideen om designet og materialet som skulle brukes, så vi bestilte plexiglass rør fra USA. Videre kjøpte vi kostymer og lagde vår BomBom-logo, og på under 2 måneder var alt klart, og vi hadde vår første opptreden på 17. Mai i borgertoget, forteller Bruce.

Viktig både faglig og sosialt

-Vi måtte ha et forum hvor alle trommeslagerne kunne møtes og spille sammen, og det var gull verdt for studentene å spille sammen og bli mere presise i samspillet. På denne måten ble de også mere samspilte og flinkere på sitt instrument.

Trommegruppa har et godt sosialt miljø og bidrar til sterkere samhold blant studentene. Foto: Richard Andreas Salvesen

BomBom Patruljen består av bachelorstudenter på rytmisk, og også noen masterstudenter som ofte ønsker å fortsette. Det er veldig sosialt og vi har et bra samhold. Vi pleier å ha øvelse annenhver uke, og noen ganger ukentlig hvis det er spesielle eventer eller gigs i kalenderen.

Skaper engasjement og begeistring

Gruppa har vært to ganger på Lesbos, senest i forbindelse med UiAs 25 års jubileum i sommer, hvor de spilte på begge jubileumskonsertene. De hadde i tillegg også en del andre spillejobber på øya, blant annet i en av flyktningleirene. -Det var givende for studentene og se hvor stort engasjement og glede de skapte, forteller Bruce.

-Det er noe med rytmer som treffer ur-instinktet i oss, folk uansett alder hiver seg med. I Hellas er folk heller ikke redde for å vise sin begeistring. Når vi spiller danser de gjerne og roper: «Bravo Bravo!». På jubileumskonserten var abbeden fra klosteret tilstede, sammen med rektor Frank Reichert. Det hadde vært tilfeller tidligere hvor abbeden bare hadde reist seg og gått fordi han syns det ble for mye bråk, så vi øvde inn en low-key variant hvor vi spilte med fingrene og med visper. Etter forestillingen spratt han opp og ropte «Bravo!», tydelig engasjert forteller Bruce med et smil.

-Vi begynner å bli kjent på Lesbos, forteller han videre, og husker blant annet også at sheriffen kom kjørende forbi, rullet ned vinduene og ropt: «Bravo, BomBom! med sirenen på full guffe!» Foto: Simen Sandnes

Selv vokste Bruce opp i New York, og ble frelst på trommer da han som 7-åring så The Beatles på TV. Interessen bar han med seg ut i tenårene, og gleden var stor da han som 14 åring kunne kjøpe sitt første trommesett. Nå har han jobbet ved UiA siden «tidenes morgen» som han selv sier, og foreleser i musikkhistorie, samspill og metodikk, med trommer som hovedinstrument.

-Det har vært en solskinnshistorie, avslutter han, om drømmen som for 10 år siden ble til virkelighet.