Disputas: Bjørn David Dolmen: Pohjola-musikken – skapt av prog, klassisk, avantgarde og teknologisk nyskaping

Disputas avholdes 30 januar i Sal 1, Sigurd Køhns hus – Bygg K, Campus Kristiansand.

Disputas: Bjørn David Dolmen

Pekka Pohjola var en finsk multiinstrumentalist, komponist og produsent, som deltok i band og innspillinger langt ut over Finlands grenser. Mest kjent som prog-rock-bassist, men også klassisk trent som pianist og fiolinist. Se også artikkel i JazzFinland.

I avhandlingen han forsvarer for ph.d.-graden onsdag 30. januar 2019 - «Etter rockens gjennombrudd: Fire impulser i Pekka Pohjolas musikalske estetikk», analyserer Bjørn David Dolmen tre utgivelser av Pekka Pohjola.

Dolmen har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for kunstfag med spesialisering i utøvende rytmisk musikk.

Les mer om Bjørn David Dolmen og hans egen sammenfatning av avhandlingen:

Prøveforelesning og disputas finner sted i Sal 1, Sigurd Køhns hus – Bygg K, Campus Kristiansand onsdag 30. januar 2019

Disputasen blir ledet av dekan Marit Wergeland-YatesFakultet for kunstfag.

Prøveforelesning kl 10:15

Disputas kl 12:15

Oppgitt emne for prøveforelesning: «Om internasjonal populærmusikkforskning og studiet av progressiv rock»

Tittel på avhandling: «Etter rockens gjennombrudd: Fire impulser i Pekka Pohjolas musikalske estetikk»

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert. Avhandlingen vil være tilgjengelig til utlån ved Universitetsbiblioteket. Det vil bli også lagt ut noen eksemplarer av avhandlingen til utlån i lokalet hvor disputasen finner sted.

Opponenter:

Førsteopponent: Dosent Susanna VälimäkiUniversitetet i Turku (Åbo)

Annenopponent: Professor Paal Fagerheim, Nord universitet

Bedømmelseskomitéen er ledet av professor Tor DyboInstitutt for rytmisk musikk, UiA

Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor Michael Rauhut, Institutt for rytmisk musikk, Fakultet for kunstfag, UiA (hovedveileder) og professor Stan Hawkins, Institutt for rytmisk musikk, Fakultet for kunstfag, UiA (biveileder).