-Det skjer noe magisk når vi kommer ned hit

Deltakerne på Kreativ Ledelse og Coaching nivå C tilbringer en uke på UiAs studiesenter på Metochi, Hellas. I idylliske omgivelser på den greske øya Lesvos får deltakerne undervisning og oppgaver som gjør dem bedre rustet både i arbeidslivet og i personlige relasjoner med andre.

I magiske omgivelser får kursdeltakerne undervisning av foreleser Even Lynne.

De beste forutsetninger for læring

-Det skjer noe magisk når vi kommer ned hit, og jeg kommer i et annet modus enn hjemme. Ingen sitter med mobilen her, alle er fokusert på å være tilstede i øyeblikket, sier kursdeltaker Pål Andreas Pedersen. Sammen med en kollega tar han kurset Kreativ Ledelse og Coaching, som vil gjøre han bedre rustet til oppgavene han har i forsikringsselskapet han til daglig jobber for.

-Ikke bare bruker jeg det jeg lærer i jobben, men jeg opplever også at det jeg lærer kan brukes i samspill med andre, blant annet barna mine, forteller Pedersen.

-Vi er mer tilstede i øyeblikket her nede enn hjemme, sier kursdeltakerne Ida og Pål.

Nytt nettverk

-Vi skaper oss et nettverk som vi har stor nytte av når man kommer hjem. Vi får et helt spesielt bånd siden vi åpner oss veldig for hverandre, og vi møtes jevnlig hjemme og drar på turer sammen. Det er i tillegg godt å ha noen og sparre med om det faglige, som har vært gjennom det samme som oss selv, sier en av deltakerne.

Deltakerne tilbringer mye tid sammen og skaper seg et nytt nettverk

Blir utfordret på ulike oppgaver

Deltakerne har innholdsrike dager, og programmet er som regel tettpakket etter morgentrening og en god frokost.

-Undervisningen foregår både i klasserom, og ved aktive sesjoner hvor vi coacher hverandre, sier Ida Sandberg Skarstein. Det er veldig nyttig å måtte sette seg inn i begge disse rollene. På denne måten må vi også gå inn i oss selv, og bli bevisst på hvilke kvaliteter vi har og ikke har.

-Jeg tror det er viktig å bli ordentlig kjent med seg selv, før jeg kan lede andre, sier Skarstein.

Vi blir utfordret på mange ulike oppgaver, men opplever at alt det vi gjør har en enorm verdi. Det gjør oss bedre rustet som ledere, samtidig som vi tilegner oss egenskaper som er nyttig i alle relasjoner med andre mennesker, sier Skarstein.

Erfarne kursholdere

Vi har erfarne og flinke kursholdere som virkelig vet hva de driver med. UiA og CoachTeam har et ressursteam av lærere og coacher som underviser på utdanningen i Kreativ ledelse og coaching Nivå A - C. Lene Fjellheim, Femke Mortimore, Erica Grunnevoll, Even Lynne og Jeanette Sleveland er faste kursledere.

Denne uken underviste Jeanette og Even.

Jeanette Sleveland er Executive Coach fra CoachTeam. I tillegg er hun en internasjonalt sertifisert NLP Trainer fra University of California gjennom Robert Dilts og utdannet innen Neuro- Semantics og Meta-Coaching.

Jeanette Sleveland

Even Lynne er utdannet fra Statens teaterhøgskole, Universitetet i Oslo og Handelshøyskolen BI. Han har sin profesjonelle bakgrunn som skuespiller ved blant annet Nathionalteatret, Den nationale scene i Bergen og Trøndelag Teater. Lynne var i en årrekke faglig leder for skuespillerutdannelsen på Teaterhøgskolen ved KHIO, og ledet etter det Teaterhøgskolen som dekan frem til 2015. Fra januar 2016 har han vært ansatt på universitetet i Agder.

Even Lynne