Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Dawara – Arabisk plate og tverrfaglig kunst

Tittelen på Ingolv Haalands nye plate, –Dawara– er arabisk og betyr gjentagelse, og symboliserer det sykliske i musikken som blir spilt. - Noen refrenger kan gå igjen uten noen bestemt slutt. Komposisjonene utvikles i sirkler, sier Haaland.

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dawara– er arabisk og betyr gjentagelse, og symboliserer det sykliske i musikken

Plata er en del av Haalands ph.d med arbeidstittel Intercultural Collaborations – A globalized sound, med seg har han musikere fra både Libanon, Syria, Tyrkia og Norge.

Hvordan vil du beskrive musikken din?

-Jeg skriver komposisjoner som er inspirert av arabiske og asiatiske kulturer, med vestlige impulser. Ph.d- oppgaven min er en kombinert vitenskapelig og kunstnerisk oppgave hvor jeg forsker på utviklingen av et globalisert sound. Med en fot i Sørøst Asia, en i Midtøsten, pluss en i Norge, blander jeg ulike sjangere, jobber på flere ulike nivåer og med ulike nasjonaliteter, sier Haaland.

Han har nå utgitt seks plater i løpet av ph.d-perioden influert av arabisk og asiatisk tradisjonsmusikk og kultur, og arbeidet har gått over flere år.

Tverrfaglig samarbeid

Kollega på visuelle og sceniske fag, Tor Jarle Wergeland, har laget cover art inspirert av Arabisk kalligrafi, malt med japansk bambus pensel. -Sammen har vi jobbet for å få til et uttrykk som speiler den interkulturelle dimensjonen i prosjektet, sier Haaland.

Vi har jobbet sammen tidligere, og oppdaget at vi har god kjemi kunstnerisk.

-Jeg kommer med en ide til Tor Jarle, som så går gjennom hans kreative system, og  kommer ut som noe helt nytt. Men jeg liker det jeg ser, og vi har en felles forståelse, sier Haaland.

Wergeland selv sier han liker måten de to samarbeider på, og liker at Haaland på forhånd har klare tanker om hva han ønsker. – Tor Jarle ser uendelige muligheter, mens jeg vil velge en av de, sier Haaland. Det er en god balanse. Da jeg så Tor Jarles forslag til cover måtte jeg trykke opp fysiske eksemplarer, platen er et kunstverk i seg selv, og det er noe med å holde det fysisk i hånden.- Jeg hadde aldri trodd det kom til å bli så fint, sier Haaland.

-Det første jeg gjorde var å jobbe for hånd, med indisk blekk, sier Wergeland. Jeg satte på musikken i bakgrunnen, og fornemmer flyten i musikken, som en dirigent, forteller han. Deretter jobbet han videre med illustrasjonen i Photoshop, før han tok den ut igjen og fortsatte med pennen.

-Jeg er hekta på streker, og jobber lenge med å få de perfekte kurver, forteller Wergeland. 

Her kan du høre plata:

https://open.spotify.com/album/1bS5ppw7OST7CWk2ZbKygk?si=RuNZ6c4xRIy8yULXBisAHw