"Bursdagsstol" og "Fisketrykk"

To studentprosjekter: "Stol for en kongelig bursdag" Redesign av en gammel kjøkkenstol. Forming fordypning i barnehagelærerutdanningen. Lærer er Ole Kristian Herwell og "Fisketrykk" hvor lærer er Turid Myrann.

Med utgangspunkt i din medbrakte kjøkken-/spisestuestol skal du skape en ”Bursdagsstol for en prins eller prinsesse”. Tenk deg at stolen skal kunne brukes ved de store anledninger i barnehagen. Hver gang et barn har bursdag skal de få sitte i denne kreative stolen, de skal bli sunget for, de skal bli gjort ekstra stas på.

Vi har vært på studietur i Barcelona og blitt kjent med store kunstnere. Andre var hjemme og ble kjent med ulike kunstnere på museer og gallerier. Med inspirasjon fra en av disse kunstnerne eller en annen valgt kunstner skal du vekke opp stolen i nye uttrykk. Vurder hva du kan tilføre stolen av bl.a. former, farger, tekstur, mønster, linjer og ulike tilleggsmaterialer.

I ditt ferdige resultat ønsker vi å se henvisninger til din valgte kunstner/ kunstbilde. Vi ønsker å se kreative løsninger, fantasi og skaperglede, slik at stolen kan bli rommets midtpunkt sammen med dagens bursdagsbarn.

Vurderingskriterier:

• estetiske virkemidler
  • kan anvende ulike uttrykksmedier, materialer, teknikker og redskaper
  • kreativitet og skaperglede

Ole Kristian Herwell

Kunst og Håndverk sin Facebook side - Video av stolene

JAPANSK FISKETRYKK:

30sp forming i Grimstad hadde før jul besøk av Marit Moss Berg, kunstner og lærer i kunstfag ved kulturskolen i Grimstad . Hun lærte studentene hvordan de kunne lage trykk direkte på fisk. Et gammel metode fra Japan som de brukte for å kunne få frem alle de flotte detaljene på en fisk.