0
Hopp til hovedinnhold

Beethoven med Bjelland og Manze

Klaverprofessor Svenung Bjelland er solist med Oslo Filharmoniske Orkester.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

(Foto: Morten Krogvold)

Premieren var iskald og mottagelsen lunken. Men etter at den første glødende entusiasten meldte seg, har Beethovens femte symfoni aldri mistet sin popularitet.

 

Av all musikken Oslo-Filharmonien spiller denne sesongen, er kanskje Ludwig van Beethovens (1770–1827) femte symfoni den flest nordmenn vil nikke gjenkjennende til – i hvert fall til de første taktene. Men symfonien har mye mer å by på enn den berømte innledningen, og flere stemninger enn "skjebnetung" c-moll.

 

Urfremførte to symfonier på en kveld 

Beethoven jobbet med symfonien over flere år, og høsten 1808 var symfonien endelig klar til å fremføres i konsertsalen. Tilgangen til orkester og konsertarenaer i Wien var ikke så god som Beethoven skulle ønske. På den fire timer lange konserten i Theater an der Wien 22. desember 1808 stod det derfor en rekke urfremførelser på programmet, blant annet den femte OG sjette symfonien og den fjerde klaverkonserten – med komponisten selv som solist.

 

Når en ser listen med fantastisk musikk som ble hørt for første gang denne kvelden, er det naturlig å rangere konserten blant tidenes største musikkbegivenheter. Det er imidlertid lite trolig at publikum oppfattet det slik - konsertsalen skal ha vært iskald og musikerne hadde hatt lite tid til forberedelser. Verst gikk det ut over korfantasien som Beethoven måtte avbryte og ta forfra igjen.

 

Halvannet år senere kom omsider anmeldelsen som fikk symfoniens status til å skyte fart: En usignert tekst i Allgemeine musikalische Zeitung hyllet symfonien gjennom dramatiske bilder og en grundig analyse. Skribenten viste seg å være forfatteren, komponisten og musikkritikeren E.T.A. Hoffmann, og gradvis ble symfonien etablert som en sentral klassiker – en posisjon som har blitt stadig sterkere.

 

Konserter i Oslo og Larvik 

Engelske Andrew Manze er sjefdirigent for Hannover Radiosymfoniorkester og en populær gjestedirigent over hele Europa, særlig kjent for sin kunnskapsrike og entusiastiske formidling. På konsertene 17. (Oslo) og 18. (Larvik) september spiller orkesteret også Beethovens Coriolan-ouverture og klaverkonsert nr. 1, sistnevnte med norske Sveinung Bjelland som solist.