0
Hopp til hovedinnhold

Beatkunst-utstilling setter UiA på kartet.

Det er første gang samlingen vises i utlandet og i Athen var interessen for Beat-utstillingen stor. 

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Beatkunst-utstilling setter UiA på kartet
Mette-Line Pedersen holder tale under åpningen.

I 1947 dro den norske legen Reidar Wennesland til San Francisco hvor han etter hvert startet sin egen legepraksis. Den kunstinteresserte nordmannen tok kunst imot som betaling for legetjenestene sine, og bygget etter hvert opp en betydelig samling. Han fikk god kontakt med kunstnermiljøet i San Francisco, og samlet kunst fra slutten av 50-tallet og gjennom hele 60-tallet. På 1970-tallet ble samlingen donert til Kristiansand Katedralskole og Agder Distriktshøgskole (nå UiA). I juni har samlingen vært utstilt i Athen. Samlingen er i den største i sitt slag utenfor USA.

Mette-Line Pedersen, ansvarlig for UiAs kunstsamling har lenge interessert seg for beatkunsten, og har blant annet reist til San Francisco i Wenneslands fotspor. Der intervjuet hun to av de siste gjenlevende artistene til sin bok: «The beatartcollectionofuniversityofagder» Hun var også initiativtaker til å stille ut samlingen i Hellas’ hovedstad.

-Ideen fikk jeg for rundt to år siden, fordi beatkunsten har røtter og fortsatt står veldig sterkt i Athen, forteller Mette-Line. Hun tok kontakt med Jorunn Økland som er direktør for det Norske Instituttet i Athen, som umiddelbart tente på ideen. To år etter ble det en realitet, og 50 bilder ble pakket og sendt fra Kristiansand. Fakultetsdirektør Jan Oddvar Skisland må også gis mye av æren for at dette ble en realitet, smiler Mette-Line.

-Utstillingen er med på å sette UiA på kartet, og gjør oss synlige i utlandet forteller Mette-Line, som forklarer at logoen til UiA er godt synlig overalt i lokalene, og at flere har henvendt seg til henne og forhørt seg om en mulig utveksling til universitetet. Utstillingen har skapt stor interesse i Athen, og godt 150 personer møtte opp til åpningen, forteller hun. -Til og med en slektning av Wennesland, som er bosatt i Athen, kom på åpningen forteller hun.

Dette er første gang samlingen vises i utlandet, og Mette-Line forteller at det er viktig at en samling blir vist i utlandet for å vise at den ikke er død. -Det var gøy å se hvor mye den engasjerte studentene i Athen, og de bidro selv med 30 bilder til utstillingen som beatrespons. -De hadde i tillegg en plakatkonkurranse i forkant av utstillingen, om å lage den beste reklameplakaten, forteller hun.

Beatrespons, laget av studentene.

Hun er godt fornøyd med utstillingen, men legger ikke skjul på at det ligger mye hardt arbeid bak.

-Det var mye hardt arbeid i forkant av åpningen, og vi jobbet lange dager i et varmt klima. Skruer og spikere måtte vi sende fra Norge, da det ikke var tilgjengelig der. Det var enkel standard på det meste, forteller hun. I tillegg var det nervepirrende at bildene ble stående fast i tollen, så vi var spent på om de kom fram i tide, humrer Mette-Line. I tillegg var jeg jo bekymret for at noe kunne ha blitt ødelagt i transporten. Heldigvis gikk alt bra og vi kunne puste lettet ut, forteller hun.

Det var samtidig var en imponerende dugnadsånd, og studentene var med og hjalp til helt på frivillig basis. Sammen klarte vi å komme i mål til åpningen, forteller hun stolt.

Studentene var med å bidro til at utstillingen ble en suksess.

 

“By avoiding society you become separate from society, and being separate from society is being BEAT” Slik definerte Gregory Corso BEAT betegelsen, som er en forløper til hippie-bevegelsen. Kunsten er abstract ekspresjonisme, og er for ytringsfrihet og søker frihet. Bevegelsen har også hatt stor innflytelse på musikkindustrien i California på 60-tallet.